Skrevet av Emne: Til Wenche - om høy puls og migrene  (Lest 3114 ganger)

cesilia

  • Gjest
Til Wenche - om høy puls og migrene
« på: 27.08.2010, 21:%i:1282935724 »
Hei! Det er en stund siden du skrev om høy puls som trigger, så jeg starter ny tråd om emnet - var på løpetur i finvær igår, i skogen (løper aldri på asfalt, de harde støtene er iallefall triggere!). Og etpar timer etterpå kom migrenen, om enn som et "snilt" anfall. Nå var det litt stress også denne ettermiddagen, for å rekke alt jeg "måtte"... så jeg er jo igjen litt usikker på hva som ble triggeren. Derfor ville jeg gjerne spørre deg - og andre med tilsvarende erfaring - hvor lang tid pleier det å gå fra treningen/pulstoppen til anfallet?

Pål

  • Administrator
  • Juniormedlem
  • *****
  • Innlegg: 89
    • Vis profil
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #1 på: 28.08.2010, 23:%i:1283032212 »
Jeg svarer her med en link som er nylig lagt inn hos oss kan det være Anstrengelseshodepine og ikke migrene anfall?

http://www.hodepinelidelser.no/pages/hodepinetyper/anstrengelseshodepine.php

cesilia

  • Gjest
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #2 på: 29.08.2010, 10:%i:1283070164 »
Hm, intressant, Pål! Sist jeg løp, var det ganske riktig varmt. Skal prøve å ta en naproxen før løpeturen neste gang, iallefall hvis det er varmt, og se hvordan det slår ut. Takk for linken!

cesilia

  • Gjest
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #3 på: 03.09.2010, 23:%i:1283548823 »
Var på løpetur i godt, varmt høstvær igår, 8,1 km i kuppert terreng - selv om det var såpass tungt at tempoet begrenset seg litt, ble pulsen ganske høy etterhvert... Og det med naproxen på forhånd, hadde jeg helt glemt...
Men selv om jeg kjente meg ganske mørbanket, og i tillegg hadde hatt en slitsom arbeidsdag på forhånd, gikk det veldig bra! Tok det helt med ro da jeg kom hjem, og hadde en god økt med styrketrening i morges - og fortsatt holder hodet.
Når jeg i tillegg leser artikkelen om anstrengelseshodepine, og ser det skal slå til kort tid etter anstrengelsen, tror jeg at jeg kan avskrive den teorien for mitt vedkommende - og takk for det - holder med etpar typer hodepine, om det ikke skal være enda én!

Pål

  • Administrator
  • Juniormedlem
  • *****
  • Innlegg: 89
    • Vis profil
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #4 på: 05.09.2010, 23:%i:1283720916 »
Godt og "høre"
Da kan du jo fortsette trening med god samvitighet  :P

Wenche

  • Juniormedlem
  • **
  • Innlegg: 71
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #5 på: 23.09.2010, 22:%i:1285274224 »
Som regel merker jeg at migrenanfallet er på tur allerede under trening og det kan starte før treningsøkta er over....

IngvildS

  • Juniormedlem
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #6 på: 21.10.2010, 13:%i:1287660851 »
Jeg blander meg inn her, jeg... ;)

Jeg trener regelmessig løping. Jeg løper mellom 1 og 1,5 mil ved hver treningsøkt. I tillegg trener jeg boksing en gang innimellom. Min erfaring er at jeg nesten uansett hvordan løpingen ble lagt opp, så var resultatet et heidundrandes migreneanfall etter trening, hvilket jo igjen har med puls å gjøre. Så fikk jeg et tips av en osteopat jeg gikk hos; når jeg kommer inn fra løpeturen heller jeg i meg et glass vann og går rett i dusjen. Der dusjer jeg i ISKALDT vann i ca 1 minutt. Første gangen jeg fikk rådet tenkte jeg; yeah, right. Men jeg ble positivt overrasket altså! :) Det viser seg faktisk at kald dusj rett etter trening hjelper på akkurat de anfallene! Det skal dog sies at jeg ikke tar meg tid til å strekke ut en gang før jeg går i dusjen, ellers er det for sent.... Men dette er absolutt verdt et forsøk altså! Kvitt de anfallene, så er det jo "bare" de andre igjen....  ::)

cesilia

  • Gjest
Sv: Til Wenche - om høy puls og migrene
« Svar #7 på: 21.10.2010, 22:%i:1287694145 »
Hmm - høres ikke akkurat lystbetont, men kanskje sunt for sirkulasjonen generelt også. Og absolutt et forsøk verd - også for meg som ikke løper så langt som deg!! Du er kjempeflink med treningen! Takk for tipset, Wenche.
« Siste redigering: 21.10.2010, 22:%i:1287694556 av cesilia »