Skrevet av Emne: Når Imigran ikke virker - hva bruker du?  (Lest 2573 ganger)

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
Når Imigran ikke virker - hva bruker du?
« på: 01.10.2010, 12:%i:1285929302 »
Fikk Imigran av legen for en stund tilbake, men det hadde ingen/vedig dårlig effekt på meg... Har nå fått noen tabletter i stedet (Maxalt), men synes heller ikke disse virker noe særlig. Effekten jeg får er at de utsetter migrenen min litt, men migrenen kommer like kraftig gjerne bare noen timer senere... Mitt problem er jo også at migrenen oftest kommer over natten, slik at jeg ikke rekker å ta medisin "når jeg begynner å merke det" - våkner med såpass vondt at jeg har vanskelig for å stå opp og få mine to små i barnehagen.
« Siste redigering: 01.10.2010, 13:%i:1285932909 av Zoomer »

cesilia

• Gjest
Sv: Når Imigran ikke virker - hva bruker du?
« Svar #1 på: 02.10.2010, 14:%i:1286023041 »
Jeg brukte lenge Imigran sprøyter, det sies å være det som virker fortest, helt uproblematisk å sette selv (legen jeg fikk dem av, foreslo å bruke mageskinnet istedet for benet som injeksjonssted, fikk inntrykk av at det da kunne gå fortere over i blodet, men er ikke sikker). Sluttet med dem fordi jeg hadde sånn "hang-over" av Imigran, både tabletter og injeksjoner.
Jeg bruker nå mest Zomig nesespray (vikrig å lære godt hvordan man tar den, det sies å være endel feilbruk, at noen tar den og snufser inn som om det var nesespray ved forkjølelse, og det skal man ikke).
Har lært at når disse smertesignal-stoffene frigis, gjelder det å komme til slik at medisinen når mottaksplassene i blodårene først i størst mulig grad, da kan ikke smertestoffene "komme til". Og da gjelder det altså å holde medisin-nivået  oppe helt til anfallet er over, dvs ta ny dose hvis smertene kommer tilbake.
Kjenner du ingen forvarsel om kvelden, evt i løpet av natten? For da sies det at du kan ta en tablett (triptan-) på aura/kraftig forvarsel, ettersom det tar en god halvtime før tabletten virker, og i mellomtiden har normalt migreneanfallet satt inne.
Og eksempel på forvarsel er jo aura, men kan også være at du merker at du lagrer mye vann i kroppen, da forbereder kroppen seg til anfallet, liksom - og det merker jeg godt selv!
Maxalt har jeg bare erfaring med som smeltetabletter, og de virker ekstremp sent...ikke noe å satse på hvis du allerede er igang med anfallet. Vanlige Maxalt tabletter har jeg aldri prøvd. Men hvis du er veldig kvalm/kaster opp, er det jo dumt å bruke tabletter...

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
Sv: Når Imigran ikke virker - hva bruker du?
« Svar #2 på: 22.10.2010, 13:%i:1287748680 »
Har forsøkt både Imigran og Maxalt men bruker nå Relpax, det er det som funker best for mine migrenenfall.