Skrevet av Emne: I krigen mot hodepine: Humor som våpen  (Lest 1171 ganger)

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
I krigen mot hodepine: Humor som våpen
« på: 24.03.2010, 22:%i:1269467008 »
Det er ikke mye å le av når det gnager og lyner inne i skallen.  Det finnes ikke morsomt i det hele tatt, forsiktig sagt.  Men mange av oss klarer bevare humoren, og klarer flire litt, når ikke smertene lyner.  Med årene får man jo også en nokså bisarr humor, kall det gjerne "svart-smerte-levd-en-stund-humor"

Jeg er en stor beundrer av Arthur Arntzen, og hans evne til å formidle hvor viktig humor er, for overlevelsen.  Arthur skulle vært på blå resept, ja.  Han har bidratt med mye, ikke bare som Oluf.  Arthur pleier komme med et sitat som hans mor hadde, når de klarte ha det moro i heimen han, innimellom alt alvoret: "Hvis vi ikke svelt i hel - så kommer vi til å flire oss i hel".  Ja, alvorets skygger kan fordrives mye av den evnen til humor.

Jeg en kar som forsøker ha skråblikk på det meste, og liker å fleipe og tulle litt innimellom det som livet kaster på en.  Det passer jeg på å gjøre når jeg ikke har for vondt noe sted.  Mange er flirestundene blitt i familie og med vennepar, som også klarer flire innimellom deres plager.  For noen plager har jo de fleste.  Å ja, en god flirestund er god medisin.  Jeg har en svigerinne som er utrolig lettflirt.  Jeg har i muntre stunder gestaltet en par figurer som hun ler godt av.  Da hiver jeg opp videokameraet og lager en liten episode på de figurene.  Og via video slipper man jo unna prestasjonsangst, hehe..  Eller "stasjons-angst" som en gammel togfører sa.
Jo, det er godt å ha lettflirte i familien.

Slutningsvis vil jeg sitere en gammel feilsnakkende ordfører som holdt en flammende tale etter at bygdas eneste kai ble tatt av en storm:  "Nu gjelder det at å ikke tape umotet, godtfolk".  Det ble neppe bedre stemning i formannskapsmøtet etter den blunderen.

Jeg håper alle som er på forumet klarer flire innimellom.  Et godt flir er alle forunt!

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
Sv: I krigen mot hodepine: Humor som våpen
« Svar #1 på: 24.03.2010, 23:%i:1269470478 »
Ja, mannen min og jeg brukte humor mye som våpen - spesielt da han var som aller mest syk. Selv en av de siste kommentarene hans var da jeg kommenterte at han hadde på to ulike sokker: "åh hold kjeft, jeg har jo kreft for faen"... Med et veldig lurt smil og mye latter.

Humor er rett og slett vitalt som overlevelsesfaktor, for uten humor tror jeg ikke jeg hadde klart meg igjennom all mulig motgang og sykdom... Galgenhumor er fabelaktig, og jeg ler kanskje ekstra mye av ordspill-vitser, siden jeg har engelsk bakgrunn. Det er viktig å le MED noen, og ikke AV noen, men jeg ler kanskje aller oftest av idiotiske ting som skjer meg selv/ting jeg gjør  ;) Noen føler kanskje at jeg drar humoren veldig langt noen ganger, spesielt når jeg snakker om da mannen min døde, men jeg er ikke drøyere i kommentarene enn at jeg VET at han hadde ledd av de også, dersom han fortsatt var her.