Skrevet av Emne: en myte drept  (Lest 1529 ganger)

cesilia

• Gjest
en myte drept
« på: 07.03.2011, 17:%i:1299515914 »
Fant en myte om migrene jeg virkelig syntes om!! (og et kjapt drap på samme myte - isj da, og så jeg som...:-0 )

Myte 10: Migræne rammer de mest intelligente mennesker

»Den holder altså heller ikke,« fortæller Rigmor Jensen.

»Vi ved, at sygdommen findes i alle befolkningsgrupper og på alle uddannelsesmæssige niveauer.«

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: en myte drept
« Svar #1 på: 10.03.2011, 16:%i:1299771361 »
Jeg er ikke sikker på at det er en myte.  Det er en ting som slår meg ang clusterpasienter, når disse samles.  Det er mange dyktige, kloke mennesker - som virker ha høyt intellekt.
"befolkningsgrupper og på alle uddannelsesmæssige niveauer" sier lite om intelligens.  Om man er hvit, grønn, svart eller gul, eller hvilke skole man har gått sier heller ikke noe om samme.
Jeg leste på en amerikansk nettside for et par år siden det motsatte - at det er en stor ansamling intelligente og kreative mennesker i gasientgruppen.  Og så stod det (oversatt) "det kan synes som intelligensnivå i pasientgruppen er noe høyere enn i enn sammenlignet vilkårlig sammensatt gruppe".  Jeg husker ikke helt den amerikanske fagteksten ordrett, men innholdet var ca slikt.

Clusterhodpine har også en psykisk "nevø" - bipolaritet.  Også blant denne gruppen er intelligens og kreativitet høy.  Som kjent er det mange verdenskjente mennesker av forskjellig slag i denne pasientgruppen - alt fra statsministre, presidenter, komponister, musikere m.fl.

cesilia

• Gjest
« Svar #2 på: 17.03.2011, 22:%i:1300395800 »
hm. Du tror ikke det er så banalt, da, at det er en seleksjon ved at de som engasjerer seg er de ressurssterke?

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18.03.2011, 23:%i:1300487902 »
Men så kan man tenke no brain no hedace, no hedace no brain. Fy så store hjerner vi må ha hihi

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #4 på: 06.06.2011, 21:%i:1307387773 »
He, he, ei dame på jobben pleier å si til meg at jeg bare skal slappe av - for det er bare fantomsmerter..... ;D ;D

cesilia

• Gjest
« Svar #5 på: 06.06.2011, 23:%i:1307395323 »
hehe, var det ikke Hanne som hadde noen tanker om hoder og fantomsmerter, tro?? Eller var det hodeløshet og fantomsmerter, kanskje?? Går uansett for at "folk er rare" som det heter i barnesangen ;)