Skrevet av Emne: om søvn og migrene - fra danskene  (Lest 1931 ganger)

cesilia

• Gjest
om søvn og migrene - fra danskene
« på: 18.03.2011, 17:%i:1300466967 »
Må bare lime inn dette - ser det blir vanskelig for småbarnsmødre/fedre, men oss andre kunne kanskje se om her er noe vettugt:

Sov mere og få færre og mildere migræneanfald
43  kvinder med migræne næsten hver dag blev delt i to grupper. Den ene fik instruktion i at
1) de skulle blive liggende i 8 timer fra de gik i seng, uden at se TV, læse eller høre musik,
2) de skulle tælle får eller tilsvarende for at falde i søvn så hurtigt som muligt,
3) de skulle spise aftensmad senest 4 timer før sengetid,
4) de måtte ikke drikke de sidste to timer før sengetid, og
5) de måtte ikke tage en middagslur.

Kontrolgruppen fik en række instruktioner, som ikke handlede om søvn.

Alle deltagere som havde et overforbrug af anfaldsmedicin (ca. 70% af deltagerne i begge grupperne) blev nedtrappet i løbet af 2 uger.

Efter 6 uger var migræneanfaldene blevet reduceret fra 24 dage om måneden til 17 dage om måneden blandt dem der sov efter instruktionerne, mens kontrolgruppen stadig havde 23 migrænedage om måneden. Søvngruppens migræner var også blevet mildere.

Efter 12 uger havde halvdelen af deltagerne, der fik instruktion i at sove, kun spredte migræneanfald. De der overholdt alle 5 instruktioner fik de bedste resultater.

A. H. Calhoun og S. Ford, 2007. Behavioural sleep modification may revert transformed migraine to episodic migraine. Headache 27, 1178-1183.

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Sv: om søvn og migrene - fra danskene
« Svar #1 på: 19.03.2011, 22:%i:1300569940 »
Se der, ja!!!

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: om søvn og migrene - fra danskene
« Svar #2 på: 21.03.2011, 14:%i:1300712720 »
Såpass? Ja, ja; da ser jeg frem til jeg ikke lenger har småbarn som trenger meg til det som synes å være alle døgnets tider, så skal jeg jammen meg teste dette selv :) Det høres jo fornuftig ut!