Skrevet av Emne: Stønader som er aktuelle for oss?  (Lest 1412 ganger)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Stønader som er aktuelle for oss?
« på: 09.04.2011, 11:%i:1302341579 »
Jeg skriver oss, for både sykdommen til Pål og alt av familieliv er liksom et fellesprosjekt ;)

Pål har da kronisk cluster som har blitt så ille at han uføretrygdes. Vi har tre små barn (6, 4 og 1/2 år). Hverdagen hjemme hos oss er slik at Pål plutselig forsvinner inn i et anfall som tar all energi, og det kan ta fra 1/2 (sjelden) til 3-4 timer, normalt sett et sted mellom en og to timer. De to store barna klarer seg på et vis selv, selv om det ikke er optimalt. De finner ikke på noe bøll. Men likevel er det sånn at jeg står klar til "utrykning" om det skulle skjære seg, og er aldri langt fra dem. Babyen har såpass akutte behov enda at det er uaktuelt å la Pål være alene med ham.

Så til stønader. Grunnstønad er nok ikke så aktuelt, for vi har ikke store utgifter direkte knyttet til sykdommen. Medisiner fås med unntak av melatonin på blå resept, og vi har søknad inne hos HELFO for blå resept på denne også.

Så har jeg sett litt på hjelpestønad. Det innebærer jo f. eks. at jeg må hjelpe Pål i hverdagen med ting profesjonelle ellers ville ha gjort. Han klarer seg jo selv. Jeg trenger ikke vaske ham  :P Men han kan jo ikke fungere som pappa på egen hånd. Jeg, eller andre, må være enten til stede eller stand-by like ved. En tur i butikken alene med ungene er uaktuelt, likeså å hente de i barnehagen. De risikerer å bli sittende på en parkeringsplass eller busslomme til anfallet finner det for godt å gå over, og det er ikke særlig heldig. Han kjører korte strekninger alene, strekninger der han kan svinge til side nesten hvor som helst og stoppe til anfallet er over. Ellers må jeg kjøre. Alltid. Han trenger derfor følge til f. eks. nevrolog, eller dagligdagse avtaler som ikke er rett i nærheten. Noen som har god argumentasjon som gjør at vi kanskje kan få hanket inn hjelpestønad?

Er det andre stønader vi kan søke på?

cesilia

• Gjest
Sv: Stønader som er aktuelle for oss?
« Svar #1 på: 09.04.2011, 22:%i:1302380089 »
Hei, Hanne! Skjønner dere har det både fint og tungt på en gang, liksom. Synes det er herlig å se at dere klarer å finne de positive sidene ved situasjonen også, selv om jeg jo ikke kjenner dere og vet hvordan ting er sånn helt i bunnlinja...
Jeg vet dessverre ikke noe konkret ut over det du selv er inne på med grunnstønad. MEN: FFO  - som dere jo er medlem av gjennom Migreneforbundets Clustergruppe (antar jeg?) har et eget Rettighetssenter. Der sitter folk som skal kunne svare deg på sånt. jeg ville kontaktet dem, var jeg deg - kontaktinfo finner du under fanen "rettighetssenteret" på hjemmesiden, ffo.no. Lykke til - og får du gode råd, må du dele dem med oss!
Ellers er jeg også i søkerfase for uføretrygd, men satser på å kunne jobbe noe også, kanskje halvt. Alle papirer er på plass, så jeg veeeeeenter....Så jeg kjenner mølla, selv om jeg synes jeg har fått god hjelp på NAV så langt.

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10.04.2011, 23:%i:1302471696 »
Tusen takk for svar! Da skal Pål få ringe dem og forhøre seg litt ;)

cesilia

• Gjest
« Svar #3 på: 29.04.2011, 23:%i:1304110984 »
Hvordan går det hos dere,da, Hanne og Pål? Spent på å høre om dere fant noe ut om stønader osv. Og så håper jeg jo ting stabiliserer seg på lavnivå for deg, Pål!!