Skrevet av Emne: Erfaring med Imigran injeksjon?  (Lest 4293 ganger)

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Erfaring med Imigran injeksjon?
« på: 23.05.2011, 13:%i:1306149342 »
Jeg bare lurte på om det var noen her inne som har erfaring med bruk av Imigran injeksjon? Altså; virkning av det, bivirkninger etc. Jeg har fått skrevet ut injeksjon av nevrologen min for første gang. jeg skal bare ty til injeksjonene når alt annet ikke fungerer (altså de anfallene som virkelig ikke lar seg stoppe....) Jeg har vanligvis svært god effekt av andre medisiner, men jeg har den siste måneden hatt et par anfall som har sendt meg rett i bakken og inn på legevakta, så hun skrev det ut til den slags bruk...

Jeg håper jo å slippe sånne anfall på en stund, men det er betryggende å ha det liggende i tilfelle osv.

Men jeg vet altså ikke hvordan kroppen reagerer på dette, så all utfyllende informasjon settes STOR pris på!

cesilia

• Gjest
Sv: Erfaring med Imigran injeksjon?
« Svar #1 på: 23.05.2011, 16:%i:1306160543 »
Ja, jeg brukte det i flere år. Men jeg trodde de også skulle tas "ved første tegn til anfall" sånn som de andre variantene, for å få optimal effekt? Korriger meg, hvis noen vet noe annet!
Og de virket fint lenge, men etterhvert satte både bivirkninger og dårligere effekt inn, så jeg begynte å kvie meg for å ta dem, og bruker dem ikke lengre. Men jeg har en venninne som har brukt dem i mange, mange år og fortsatt har god effekt på de fleste anfallene, så der tror jeg det er like store individuelle variasjoner som i mye annet i "vår" verden!
Men: de er hverken vonde eller kompliserte å sette, så kjør i vei, du! Og lykke til!!
(se ellers at flere av oss har skrevet om det under "Når Imigran ikke virker - hva bruker du?")
« Siste redigering: 23.05.2011, 16:%i:1306160679 av cesilia »

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24.05.2011, 09:%i:1306223396 »
Takk Cesilia!  :-*

Ja, de skal vel egentlig brukes så fort anfallet er i gang, men nevrologen min sa at jeg muligens kunne fått god effekt på de anfallene som er godt i gang når jeg våkner på natta med migrene; hvertfall var det verdt et forsøk i og med at tabletter på ingen måte fungerer på de anfallene jeg våkner med.... jeg krysser fingre og tær for at jeg slipper å teste det ut på veldig, veldig veldig lenge... det er planen min hvertfall... ;)

cesilia

• Gjest
« Svar #3 på: 24.05.2011, 13:%i:1306236888 »
Nei, de man våkner med er et problem! "Min" nevrolog sier at skal jeg bruke tabletter, skal jeg ta Afipran (kvalmestillende og bidrar til at mage/tarm fortsatt fungerer, i motsetning til hva det egentlig gjør med pågående anfall - tar dem som stikkpiller, og selv om jeg ikke kaster opp). Etter ca 20-30 minutter tar jeg så migrenemedisinen(da bruker jeg Almogran, 2x12,5 mg), helst kombinert med en Cataflam. Det er ofte det som gjør susen, iallefall hvis ikke nesesprayen har hjulpet.
Og så veksler jeg litt med hva jeg tar som primærmedisin - noen ganger nesespray(Zomig) og noen ganger tabletter. Men altså, alltid Afipran først hvis jeg skal ta tabletter!
Uansett, lykke til, håper sprøytene virker - fort! - på deg!!

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24.05.2011, 14:%i:1306239087 »
Nettopp :) Det er så greit å vite hva andre gjør! Man lærer så lenge man lever! Og så kan man gjenkjenne noe av det, og adoptere andre ting; erfaringsutveksling er aldri feil:)

Det er noe av det samme nevrologen min har sagt; hun omtaler det du beskriver som "trippelkur"; jeg har fått skrevet ut Afipran og Voltaren som stikkpiller, og dette skal jeg ta sammen med migrenemedisin (Sumatriptan bluefish eller hva det nå heter det som en gang var Imigran...). dette er det jeg egentlig skal ta først ved sterke anfall, for deretter å drive med disse injeksjonsgreiene hvis selv ikke dette setter en stopper for det. Men det er interessant det med Afipran, som du sier; nevrologen min sa at det også i tillegg er slik at Afipran har en mild smertestillende effekt, som kan være med på å forsterke virkningen av migrenemedisinen. tar du alltid Afipran som stikkpiller, uansett om du spyr eller ikke?

cesilia

• Gjest
« Svar #5 på: 24.05.2011, 22:%i:1306269791 »
Ja, jeg har bare Afipran som stikkpiller. Vet ikke om de finnes som noe annet, men har først alt av mage/tarm-funksjoner stoppet opp pga anfallet, er det jo ikke noen vits i tabletter! Det er da stikkpiller er så genialt, for de suges jo opp fra tarmen selv om peristaltikken (tarmbevegelsene) er stoppet opp!

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26.05.2011, 13:%i:1306410079 »
Jeg har brukt Imigran injeksjon i 15 år.  Injeksjonene tar jeg ikke med pennen, men gjør det manuelt med en q-tips i enden.  For lette og middels anfall tar jeg en halv sprøyte på den måten.  Da har jeg medisin nok til flere anfall også.  Setter dem i mageskinnet.  Mye mindre vondt der enn i låret.
Bivirkninger er prikking i huden, stort sett.

Ellers er det bare å spørre.

cesilia

• Gjest
« Svar #7 på: 26.05.2011, 18:%i:1306427237 »
Jeg satte også alltid injeksjonene i mageskinnet, han nevrologen som gav meg den medisinen anbefalte det.Men venninnen min som haer brukt det så lenge, setter i låret like over kneet - hun synes det er så lett tilgjengelig også sånn "halv-offentlig" (ved å stikke seg bort i en garderobe eller krok, sier hun).
Q-tips-metoden har jeg aldri hørt om før, men det lyder vettugt - rask oppsuging fra tarmen. Men forsvinner det ikke mye i vattpinnen, da? Eller lar du den ligge i rektum en stund, liksom??

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02.06.2011, 01:%i:1306969595 »
I enden betyr nok at han ikke bruker pennen til injeksjon, men setter den i mageskinnet og trykker inn stempelet med en q-tips. Da kan man ta mindre doser. I pennen setter man jo hele enten man vil eller ikke. Kjent i Cluster-kretser ;)