Skrevet av Emne: Rune - spørsmål om "anti inflamatoric regime"  (Lest 1859 ganger)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Rune - spørsmål om "anti inflamatoric regime"
« på: 08.10.2011, 22:%i:1318107562 »
Jeg har så vidt hørt om det, og hadde tenkt å sette meg ned og lese mer om mengder og sånt. Men så kommer du, og da benytter jeg sjansen til å spørre deg...

D-vitamin er jo fettløselig, altså er det mulig bli forgiftet (i teorien). Vet du hva som er farene med evt. overdosering, og i hvilke mengder det er snakk om i så fall? Jeg lurer forsåvidt på det samme om magnesium og evt. andre vitaminer/mineraler i coctailen.

Vet Pål vurderer det sterkt, og som familiens sykepleier er det liksom en uskreven regel at jeg sjekker slike ting ;) Her slipper jeg kanskje litt lettere unna den oppgaven?

Rune

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Rune - spørsmål om "anti inflamatoric regime"
« Svar #1 på: 09.10.2011, 00:%i:1318112041 »
Hei Hanne!

Ja, D-vitamin er fettløselig og akkumuleres i kroppen over tid og det er enighet om at for mye D-vitamin kan gi "toksiske" (giftige) reaksjoner. I aller verste fall komplett nyresvikt.  Jeg tror dette kalles hypercalcemi.  Det er diverse indikasjoner på for mye D-vitamin, bl.a kvalme og hyppig vannlating.

Men, etter det jeg forstått, er det sterk uenighet om hva "for mye" er, hva som er et garantert ufarlig daglig inntak. D3 måles i internasjonale enheter (IE. IU på engelsk. I Norge er anbefalt dose 200 IU, maks 400 IU daglig.  I I USA er "upper limit" nylig endret til 4000 IU.  10-15 minutter med badedrakt i sola får huden til å produsere 10-20.000 IU.   Flere D-vitaminforskere sier at 10.000 IU burde være standard inntak og argumenterer for at D-vitaminmangel er svært utbredt. Så det er vanskelig å vite hva som er rett for en lekmann!

Jeg er ikke lege, og heller ikke medisinsk utdannet, og skal være ytterst forsiktig med å anbefale noe som er i strid med helsemyndighetens anbefalinger. Jeg tror faktisk ikke jeg vil anbefale noe som helst, kun fortelle om mine erfaringer.  Men akkurat når det gjelder vitamin D er jeg for min egen del, helt sikker på at de er akterutseilte vitenskapelig og rent faktisk henger fast i oppfatninger om vitamin D fra 1930-tallet - nemlig at vitamin D er viktig for kalkopptaket - og dermed for skjelett og tenner, og that's it. Man snakker i norsk litteratur om rakitt ("engelsk syke"), og lite annet.  Og ser fullstendig bort i fra 30 år med forskning som viser at vitamin D spiller en stor rolle i veldig mange andre av kroppens prosesser, ikke minst immunforsvaret og psykisk helse.

For de som måtte vurdere dette, gjør det i samråd med lege og ta regelmessig blodprøver for å måle nivå av Kalsium (CA) i blod og nyrer. Anbefaler også å ta blodprøve før man begynner slik at utgangspunktet er kjent.

En annet viktig forbehold:
Hvis man bruker Prednisone/Verapmil må man konsultere lege. Prednisone reduserer kroppens evne til å ta opp (metabolisere) D3.  Mens kalsium (CA) kan redusere effekten av prednison (indikasjon på hjertepasienter, ingen undersøkelse for CH-pasienter)

Jeg spiser daglig:
  • 2 x 5.000 IU vitamin D3  (fikk speisalresept av nevrolog, maks over disk er 400 IU-tabletter/kapsler).  Men kan også kjøpes på Amazon.co.uk (lovlig)
    Men jeg har redusert til 7.500 etter 3 måneder. Bør spises sammen med fett/olje.
  • 500 mg Magnesium (Mg).  Dette er vanlig dose.  Unngå magnesiumoksid fordi kun 4-5% opptas.  Dvs unngå all billig magnesium
  • 25 mg Sink (Zn) - fordi det er en etablert D3 ko-faktor, ikke i seg selv en del av regimet
  • 500 mg Kalk/Kalsium (Ca) - fordi D3 øker kroppens kalkopptak og i vil trekke kalk fra skjellettet hvis ikke matinntak er tilstrekkelig. Også fordi blodets PH påvirkes, noe som igjen har effekt på smertenivået ved anfall
  • 3000 mg Omega 3 fiskeolje - fordi mange har meldt at dette reduserer smertenivået (er anti-inflammatorisk)
  • 70 mikrogram vitamin K2 - fordi K-vitamin skal bidra til å forhindre at Calcium avsettes i åreveggene.  Dette har ingenting med kuren i seg selv å gjøre. Brokkoli og persille har samme effekten :-)

Dette er hva jeg gjør.  Uansett hva man mener om toksisk nivå, er er det  fullstendig ufarlig å innta f.eks 10.000 IU i 1-2 uker. Virker det ikke, så kan man kutte det ut. Virker det, kan man redusere inntaket av D3 til man finner det gyldne balansepunktet.  Mange mener dette ligger på 5.000 IU i sommerhalvåret og 10.000 IU i vinterhalvåret.

Alt dette er vitaminer/mineraler vi får i oss i varierende mengde i daglig kosthold.  Drikker man mye melk f.eks, kan man kanskje droppe kalsium (CA).  Men D-vitaminkildene er sparsomme.  Smør og melk er kunstig tilsatt D-vitamin.  Andre kilder et fet fisk og egg, men i små mengder sammenlignet med hva solen kan gi (og kanskje bør gi?)

Noen anbefaler også små mengder av Bor (B) og Kalium (K) (Boron og Potassium på engelsk). Ikke i forbindelse med clusterhodepine, men fordi begge er kjent som D-vitamin ko-faktorer.

Jeg gikk fra 3 til 2 til 0 anfall hver natt etter 3 dager.  Mange har meldt det samme, for noen tok det opptil to uker. For noen virker det ikke.  Det finnes ingen vitenskapelige undersøkelser på dette (ennå), kun rapportere fra forum-medlemmer på clusterheadaches.com, ca 80 totalt der ca 60 har tommel opp. Dvs. 3 av 4.

Hvis man søker på nettet - særlig på  engelsk - vil man se at det er en del Vitamin D3-profeter som mener D3 hjelper mot alt.  Men det er også mange seriøse folk og mye vitenskapelig solid litteratur. Bruk dømmekraften.

Jeg svarer gjerne på spørsmål om mine erfaringer, men jeg er ikke ekspert på noe som helst, jeg har bare veldig gode erfaringer så langt. Vil gjerne gjenta: Vær oppmerksom på at D3-niåvet - 10.000 IU er 50 ganger høyere enn det norske helsemyndigheter har slått fast er optimalt, og 25 ganger maksimalt inntak - så igjen, involver legen/nevrologen. 

(sorry, dette ble litt lengre enn tenk)
-- rune

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09.10.2011, 18:%i:1318178736 »
Tusen takk for fantastisk svar! Jeg skjønner at du har satt deg "litt" inn i saken ;) Jeg skal få Pål til lege for blodprøvetaking, så skal jeg handle litt (hmmm, er det noe med d-vitaminer og ikke lov til å bestille fra USA??? Jeg mener det ringer en bjelle)

Har du forresten hørt om iHerb.com? Mye der er bare helt vanvittig billig. Melatonin (som ikke er lov til å ta inn fra USA, men fra EU/EØS-land er det lov til 3 mnd forbruk) koster bare bittelitt... Verdt å sjekke mot amazon også.

Rune

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09.10.2011, 19:%i:1318179943 »
Hei Hanne!

Jeg er ikke 100& sikker på importregler.  En ansatt i en helskostforretning hevdet det var lov og jeg tenkte at det skjer vel ikke noe mer enn at vitaminene blir beslaglagt.  Selv bestilte jeg disse: Healthy Origins, Vitamin D3, 5,000 IU, 360 Softgels fra amazon.co.uk og det gikk helt greit, men tok en mnd før de kom i postkassen.  Innen jeg fikk dem hadde imidlertid nevrologen skrevet ut en spesialresept. Apoteket bestilte til meg.  Men det var billigere på amazon, og de jeg kjøpte er blant de dyrere.

Jeg har vært innom iHerb, men vet ikke noe spesielt om stedet. Har aldri hørt noe negativt.  Alle slike ting er uanstedig dyrt i Norge, så det kan være vel verdt bryet å kjøpe på nett.  Men for å teste om det virker, er det kanskje greit med norske varer.  Jeg spiste 18 stk, og deretter 25 stk. Bio D3-Vitamin fra Pharma Nord de første ukene og kjøpte Solaray Cal-Mag 1:1 Citrate  som dekker Kalsium og Magnesium.  Sink begynte jeg med senere.

Jeg kommer til å poste en tråd som jeg kaller "Vitamin D mot Clusterhodepine". Blir en del repetisjon, men.
-- rune

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10.10.2011, 21:%i:1318273983 »
Så flott!

Jeg har handlet hos iHerb en del og er godt fornøyd! En pakke med melatonin ble returnert i tollen, og den fikk jeg faktisk refundert... Det er altså www.iHerb.com for de som lurer - og en flott hjelpeside er www.iHerb.no - der er det litt tollregler, valutakalkulator etc.