Skrevet av Emne: Oksygen og hodepine  (Lest 3393 ganger)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Oksygen og hodepine
« på: 05.03.2010, 15:%i:1267798874 »
Mannen min, Pål, er av de som har effekt at oksygen mot cluster. Ikke i legens forekrevne dose dog, men med hyperventilering etter bestemt "oppskrift". Men Batch har jo erfaring også med oksygen mot migrene, og selv har vi tilbudt oksygen til noen med udiagnostisert hodepine, antakelig spenningshodepine og migrene - med god effekt. Jeg synes dette er veldig spennende, og lurer på om andre har erfaringer rundt dette. Oksygenet de har fått er i slike doser at intensiv trening eller hyperventilering av anvlig luft antakelig kan gi mye av den samme effekten, så det er mulig for mange å forsøke...

Forøvrig virker oksygen også på svangerskapskvalme - det tar i alle fall den værste toppen av det ;)

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
Sv: Oksygen og hodepine
« Svar #1 på: 15.03.2010, 18:%i:1268675398 »
Hvordan går man frem da? Altså med hyperventileringen?

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15.03.2010, 20:%i:1268681543 »
Hyperventilere vanlig luft? Sett deg ned, og pust dypt og ganske fort, et pust i sekundet. Til det prikker i hendene og leppene, senk så frekvensen litt - og hold på en god stund.

Ei venninne stopper alle sine anfall slik (begynner med synsforstyrrelser).

Bergen

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24.05.2010, 04:%i:1274667380 »
Jeg har tilfeldigvis opplevd kald oksygentilførsel samtidig som jeg hadde cluster. Det var umiddelbar smertelindring, og etter det har jeg forsøkt å få legen med på å gi meg oksygen behandling, men han mener det er upraktisk og vanskelig å håndtere. Jeg har ikke kronisk cluster (dvs ikke hele tiden) men når den først opptrer har jeg mer enn nok med å konsentrere meg om å puste, og klarer i hvert fall ikke å kontakte lege for å be om oksygen behandling eller annen smertelindring. Derfor må jeg ha alt klart hjemme.

Hvordan er det å ha oksygen behandling? Er det kun aktuelt ved kronisk sykdom? Er det vanskelig å håndtere (kunne det ha "stått på vent" i flere måneder for så å bli tatt plutselig i bruk når anfallsperioden begynner)?

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26.05.2010, 23:%i:1274910293 »
Da Pål enda var periodiker var oksygenet hjemme i anfallsfrie perioder, men ble tatt med om vi beveget oss langt av sted i tilfelle en periode begynte da. Nå er han kroniker, og sekken med oksygen er alltid på ryggen. Det var den også i anfallsperioder tidligere.

Kronglete - ja, det er jo det. Men når imigran har null effekt og bare ekle bivirkninger er det det eneste alternativet. Så nå er vi vant til det alle sammen - Pål, familie, venner og kolleger. Pål og sekken hans som alltid er innen noen meters rekkevidde.

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27.05.2010, 22:%i:1274992281 »
Kan vell bare bekrefte det Hanne skriver!
Og ogsygen gjår susen i de fleste tilfeller!