Skrevet av Emne: Er Trigeminusneralgi regnet som en egen hodepine?  (Lest 2944 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Er Trigeminusneralgi regnet som en egen hodepine?
« på: 05.03.2010, 20:%i:1267817597 »
Jeg har hørt at Trigeminusnevralgi er forferdelig smertefullt. Går smerten når en har Trigeminusnevralgi kun i Trigeminusnerven, eller har en smerter i området rundt?
Er Trigeminusnevralgi regnet som en egen type hodepine?

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Er Trigeminusneralgi regnet som en egen hodepine?
« Svar #1 på: 14.03.2010, 16:%i:1268580020 »
Neuralgi betyr at en nerve produserer smerte uten å bli fysisk stimulert, og brukes for å beskrive; ikke en sykdom, men en tilstand, symptom, eller et syndrom.

Trigeminus er det latinske navnet på nerven. Når man skriver "Trigeminal Neuralgia", dekker man alle lidelser der man har falsk smerte i trigeminus-nerven, uavhengig av hvilke eventuelle sykdommer som forårsaker den.

På norsk kan en si det slik som at hvis man har klasehodepine - så opplever man anfall av nevralgi i det trigeminale nervesystemet.

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14.03.2010, 21:%i:1268597232 »
På norsk kan en si det slik som at hvis man har klasehodepine - så opplever man anfall av nevralgi i det trigeminale nervesystemet.
Nå er man ikke helt sikker på årsakssammenhengen, men en utvidet blodåre og evt. lekkasjer av stoffer (bl. a. prostaglandiner) til vevet rundt åren (som ligger ved trigeminusnerven) har jeg forstått er mulige forklaringer, i alle fall delforklaringer. Da har man ikke en smerte som kommer uten årsak, og dermed heller ingen nevralgi?

Men til hovedspørsmålet. Jeg vet ikke om trigeminusnevralgi klassifiseres som en sykdom. Det jeg vet er at tilstanden er smertefull, og i mange tilfeller invalidiserende for den som er rammet. Da kan det være fint å ha et sted å treffe andre med samme erfaring, enten det er som eneste symptom, eller i følge med andre.

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27.03.2010, 14:%i:1269697647 »
Jeg spør fordi en hyggelig jente jeg er onkel til nettopp har fått diagnosene Migrene og Trigeminusnevralgi av en nevrolog.

gremar

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 31.03.2010, 09:%i:1270020975 »
Hei!Dette var interessant å lese. Den hyggelige jenta som Knut omtaler er visstnok meg :-) Og Knut som er onkelen min er den tøffeste og sterkeste onkelen jeg har.Jeg beundrer din enorme ståpåvilje. Men tilbake til innlegget og spørsmålene. Jeg har prøvd å lese meg litt frem til spesielt trigeminusneralgi, men er fortstatt ikke helt klok på dette, og ble ikke så mye klokere av svarene her. Det jeg kan si som erfaring selv, er at jeg plutselig får intense smerter på høyre side - nesten som et lynnedslag i deler av ansiktet-kjeven-tinningen-øret-øyet. Jeg har lest at de varer i 1-2 sekunder og det kan nok sikkert stemme, men det er ofte at jeg får dem hyppig etter hverandre, med bare noen sekunders mellomrom. Uansett hvordan dette forklares av eksperter, så er det absolutt ikke behagelig.

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #5 på: 31.03.2010, 13:%i:1270036427 »
Hei Grete.

Takk for omtale.
Jeg vet altfor lite om Trigeminusnevralgi, men jeg regner med noen bidrar med innlegg etter hvert.

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 01.04.2010, 15:%i:1270128585 »
Jeg husker vi hadde pasienter med trigeminusnevralgi innom på nevrokirurgisk avdeling på Ullevål da jeg var i praksis der som sstudent for lenge siden. Jeg klarer ikke å huske behandlingen, men jeg lurer på om de fikk injeksjoner i nerven? Det bør i alle fall være mulig å finne ut noe, jeg skal se hva jeg klarer når vi er tilbake fra påskeferie.

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #7 på: 02.04.2010, 12:%i:1270202448 »
Dette så jeg faktisk et lite innslag om på programmet "Legene". Der var det en som hadde blitt operert ved øret for å frigi mer plass til nerven, som er i klem og forårsaker disse anfallene. Etter operasjonen hadde anfallene forsvunnet. Vet ikke om denne typen operasjon er tilgjengelig i Norge, men det er verdt å sjekke det ut.

G.RÞste

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09.04.2010, 23:%i:1270847614 »
Min mor sliter veldig med dette. Hun har blitt operert en gang bak øret hvor de lettet trykket fra nerven - uten å lykkes. Hun sliter fortsatt med dette og er for tiden innlagt på sykehuset for behandling. Tror hun har vært plaget med dette ihvertfall i to år nå. Jeg vet hun må ta veldig høye doser med Tegretol (og muligens et annet legemiddel) hver 3.time fra morgen til kveld, men siden hun har en veldig dårlig periode nå så er hun innlagt og får morfin i tillegg.

Håper det er flere av de som sliter med dette som oppdager dette forumet etterhvert. Jeg vet mamma hadde hatt godt av å snakke med andre i lignende situasjon.