Skrevet av Emne: Dine beste tips når anfallet treffer?  (Lest 2620 ganger)

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
Dine beste tips når anfallet treffer?
« på: 06.03.2010, 00:%i:1267830089 »
Jeg er forholdsvis nylig fått diagnosen migrene, dvs legen diagnoserte etter mine symptomer. Jeg har fått en nesespray jeg skal prøve ut i første omgang, men trenger alle tips jeg kan få. Eneste som "fungerer" er å ligge under dyna i et kaldt, mørkt og stille rom, og selv det fungerer ikke bra (dvs, jeg kaster ofte opp)... Hovedgrunnen til at dette ikke "fungerer" er jo at jeg er alenemor til to små på 3 og 4 år, så jeg MÅ være mamma for dem selv når migrene slår til som værst... Hva kan jeg gjøre?

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
Sv: Dine beste tips når anfallet treffer?
« Svar #1 på: 07.03.2010, 18:%i:1267981954 »
Har slitt med migrene i mange år og har ikke så mange gode tips å komme med. MEN - søvn og regelmessige måltider er svært viktig. Samtidig er det svært lurt å føre en hodepine dagbok, da får man full oversikt over anfallene og kan kanskje finne ut faktorer som utløser anfall.

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07.03.2010, 20:%i:1267990878 »
Hei
Kunke dy meg forog finne kalender gå inn på http://www.hodepinelidelser.no/pages/nyttig.php Der finner dere to veldig ok varianter!

;) ;) ;)

Cathy79

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 11.03.2010, 00:%i:1268265067 »
Høres ut som en vanskelig situasjon!

Erfaringen jeg har er at jeg må ta min migrene medisin med det samme jeg kjenner det minste tegn og legge meg nedpå...det er stort sett de eneste gangene jeg får gjort det jeg klarer og få tatt anfallet med en gang... Men jeg har tre små selv, 6mndr, 3år og 5år....umulig og få lagt seg bestandig...jeg er jo ikke alene med de heller, men mannen er jo på jobb i blandt og man har ingen kontroll på når anfallene kommer...Sånn som det er nå så føler jeg noen ganger at jeg tar smertestillende og tar toppen av smertene for og holde ut, flyr og kaster opp, vann i ansiktet osv og når kvelden kommer og ungene legges, da ligger jeg også...noen ganger er jeg så sjuk at jeg må ringe familie eller venner, mannen min har og noen ganger forskjøvet jobben sin...
Det er ikke alltid like lett, føler med deg som er alene ja! Ønsker deg masse lykke til med din migrene og dine små! Håper du finner en løsning!
Mvh Cathy:)

cesilia

• Gjest
« Svar #4 på: 06.07.2010, 19:%i:1278439184 »
Gjenkjennelig.... var selv alene med mine to fra de var 5 og 8. Og jeg tror jeg klarte meg med å tilkalle moderen til hjelp etpar ganger inntil de var store nok til å klare seg selv!
Jeg alierte meg med en god nabo som kunne ta vare på den yngste, mens den eldste var selvgående nok i kriser. Dine er yngre, så du må jo ha hjelp til begge.
Jeg lå ofte på sofaen i stua mens jeg ventet på at medisinene skulle virke - de første årene hadde jeg ingen diagnose, "bare" vondt i hodet, og måtte klare meg med smertestillende, men jeg måtte skrive dato på pilleboksen for å ikke overforbruke altfor mye.....ble bedre da jeg fikk migrenemedisinene etter etpar år. Men for meg var det viktig å fortelle ungene hva som sto på - de kunne jo bli redde av å se mor helt hjelpeløs og fortvilet av smerten. Så selv om dine er små ennå, mener jeg det er viktig at du snakker med dem om sykdommen din - gjør det klart at det "bare" er veldig vondt, men ikke farlig, og at det går over. Fortell dem at du må hvile, og pass på at du har bananer og kjeks de selv kan forsyne seg med når du ikke orker reise deg - og iallefall ikke lukte mat..! Og som sagt, har du ikke slekt/barnefar som kan tre inn, så prøv en venn eller nabo! Håper mine erfaringer kunne hjelpe litt! Lykke til!

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #5 på: 01.10.2010, 12:%i:1285928928 »
Ja, barna mine er informert om at "mamma av og til får fryktelig vondt i hodet", men at jeg blir frisk igjen når jeg får medisiner og hvile. Kan ikke uttdype sykdommen alt for mye for da tror eldstemann at jeg skal dø, slik som pappa'n deres. Han blir fortsatt opprørt og litt redd de gangene jeg blir skikkelig forkjølet, så derfor vil jeg ikke si annet enn at jeg blir "frisk" med hvile og medisiner.

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22.10.2010, 13:%i:1287746339 »
Veldig nyttig å lese hva andre tyr til altså! :) Personlig har jeg det sånn at hvis jeg er hjemme når anfallet treffer, så tar jeg Imigran så fort jeg kjenner antydning til migrene. Etter mange år kjenner jeg lusa på gangen, for å si det forsiktig...  ::) I tillegg bruker jeg sånne "gele-kulde-plaster" fra apoteket. Jeg husker ikke hva de heter i farten, men de finnes på alle apotek som er kjøpt av Boots. De får bort det verste av "pannebåndet", som jeg kaller det, så hjemme er det hvertfall greit å bruke. Litt verre å sitte med et sånt plaster på jobb liksom...  ;D