Skrevet av Emne: Tramp på en smurf!  (Lest 4123 ganger)

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Tramp på en smurf!
« på: 07.03.2010, 18:%i:1267982631 »
Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om mitt forhold til Cluster Headaches. I dag er såpass overskygget at jeg nesten ikke istand til å se bokstavene på skjermen, så dette kan muligens bli litt mystifistisk...

Min erfaring med CH startet påsken '92, imens jeg bodde på studenthybel i sentrum. Jeg våknet av en eller annen grunn på gulvet; på felleskjøkkenet, og høyresiden av ansiktet prikket og var numment - jeg løp over gangen til toalettet og kikka meg i speilet; trynet mitt hadde smelta, jeg var først overbevist om at jeg hadde fått hjerneblødning. Prikkingen begynte etter hvert å gå over til en mer brennende følelse, og øynene ble veldig lysømfintlige. Jeg tok på meg solbriller og stressa avgårde opp til sykehuset.
Kjerringa i skranken på mottaket, sa at jeg antagelig var solbrent, hadde forfryst halve ansiktet, og var snøblind. Legen tok seg tid til å bekrefte at jeg hadde røde øyne, og at pupillene mine ikke trakk seg så mye sammen som de burde. At jeg hadde sovet imens sola var oppe, og festet om natta, var ikke noe jeg gadd å gjenta for mange ganger til den tilsynelatende døve legen.
Jeg fikk så en salve ifra sykehusapoteket som gjorde meg helt lam i øyneregionen, -så jeg sov bestandig i et flere timer etter å ha tatt den på. Hodepinen som økte på de neste dagene trodde jeg var en bivirkning av salven og ettervirkninger av festligheter.
Etter ferien var jeg til sjekk hos en øyenlege... som selvsagt så fortalte at jeg neppe hadde vært snøblind og at jeg burde stikke til lege for å sjekke hva smertene kom av. Den neste legeturen besto av å ta en haug med blodprøver, og å få beskjed om at de ville ta kontakt hvis de fant noe galt...
De neste årene ble jeg vant til at smerten kom og forsvant. Jeg husker en gang som jeg våknet av hodepinen; knuste vekkerklokka mi med et eneste slag, og hadde plastikkbiter langt inne i håndbaken - to timer før den skulle ringe! Legene mente for det meste at det var livsstil-relatert, at jeg var hypokonder ,eller at det hadde en sammenheng med bihulebetennelse eller tannverk. Jeg fikk vanligvis en resept på antibiotika og et spark i ræva!
Etter som årene gikk har jeg hatt både sinnssyk tannverk, og bihulebetennelse, og kan trygt si jeg kjenner forskjell.

Hvis jeg skal beskrive CH, må det være stamfaderen til iskremhodepine... :o

Høsten '95 hadde jeg et tilfeldig akutt besøk hos en tannlege som reagerte på at jeg tilsynelatende ikke brydde meg så veldig om de tannsmertene jeg antagelig var plaget av. Han så sammenhengen med at jeg var skakk i fjeset, og fortalte meg om hvordan hans kone hadde hatt CH, og hvordan hun kvitt det!
Jeg svingte i de årene kronisk mellom 4 og 7 på Kip-skalaen, med en eventuell 10er-topp hver fjortende dag.
Men Vinterferien '96 ble jeg kvitt CH-anfallene... Man kan anta at jeg ble kvitt anfallene ved hjelp av å innta en ulovlig kjemisk substans.
Overgangen var så kraftig at jeg helt trygt kan påstå at jeg ikke var klar over hvor kroniske smertene i mellom anfallene - egentlig var...
- før de var forsvunnet!

Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, om det er jeg selv som klarer å avbryte anfallet på samme måte som en fot-krampe, eller om det er en innøvd automekanikk. De siste par årene har jeg vært oppe på maks en sekser.., men har heller ikke hatt påfyll av "medisinen" på ti år!
Min teori er at CH har en sammenheng med elementer som påvirker og eller forstyrrer oppfattelsen av tid...

Det som uroer meg er at skyggene er tilbake; for uinnvidde vil det si de første symptomene som forteller at et anfall er på vei. Det kan forklares omtrentlig som å være værsyk uavhengig av hvordan været er. Jeg får først loddrette rynker i panna, utvidede pupiller, og kjenner et trykk fra bak tinningen, og de nedre bihulene - steg to er at jeg blir lysømfintlig og folkesky, - steg tre; varulv !!!
Neida! men nesten like ille -> rosa solbriller!! 8) ...av typen som blokkerer 100% UV - spesiallaget for nerder som driver mye med farge-gjenkjennelse.
Jeg ser ut som en tosk, men jeg har ikke lenger så vondt bak øynene at jeg ikke klarer å feste blikket... (fra fire til tre på Kip's)

Jeg håper selvsagt å tro at CH'n ikke er på vei tilbake, med isåfall har jeg planer om å teste haug med småting for å se og analysere hvordan det påvirker utfallet. I går; aprikosekjerner, i dag; rosa solbriller, i morgen koriander-frø-avkok...

Jeg vet at det er mange som lurer på hva jeg legger i Gargamel-metoden...
-vel problemet er at jeg har tidligere fått bråk etter å ha promotert stoffer som er oppført på knark-lista til det norske overformynderiet, så jeg vil helst unngå å bevege meg i dybden - men det er mer en nok av info på nettet hvis man bruker de rette søkeordene. (shulgin cluster headache)

Gargamel er han typen som spiser smurfer.
Smurfer har luer som ser ut som spisse små sopper.
Jeg tenker da spesielt på en type sopp som blir blå hvis man klemmer på den.
« Siste redigering: 07.03.2010, 18:%i:1267982992 av nakiel »

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Tramp på en smurf!
« Svar #1 på: 09.03.2010, 15:%i:1268144695 »
Så mye som jeg har all forståelse for å slippe unna smertehelvetet......det skal sies at det er et stort sjansespill i å teste ut det du sier.  Man kan risikere å havne i et nytt minefelt.
Psilocybin kan nemlig utløse dyp depresjon og psykoser.
De som har dypere kjennskap til materien, vet at bipolaritet er til stede eller kan ligge latent hos mange CH-lidende.  Å ta innta substanser som man ikke helt vet rekkevidden av, er sterkt å fraråde. 

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10.03.2010, 09:%i:1268211168 »
vel.. for det første - antar jeg at det meste du vet om hallusinogener er basert på uvitenhet og skrekkpropaganda!

Den eneste grunnen til at man kan bli deprimert etter å ha intatt større mengder, er at man kan risikere å se verden slik den egentlig er; og det kan være litt tøft å venne seg til; det kan sammenlignes med å gå fra svart/hvitt - til farger eller fra mono til stereo. Man kan også risikere å bli mer bevisst på årsakssammenhenger og konsekvenser, som igjen kan føre til at man kan få skyldfølelse av å være passiv til at andre mennesker lever usunt og/eller kaster bort livene sine på tøv.

-Men hvis du er av dem som heller vil drikke Pepsi Max og se på sport på tv'en enn å utvide horisontene - så ikke la meg forstyrre!

Det er og her snakk om at det er minimale doser som skal til - for å bli kvitt klasepine; så små doser at man ikke merker noen andre effekter enn eventuelt kraftigere fargesyn og et par timers lett rastløshet. Det største problemet er å beregne dosene. Skal man starte med denne typen terapi, bør man alliere seg med en erfaren person på området.

Jeg ser heller ikke på hvilket grunnlag du kobler bipolaritet til CH... men før du kritiserer hallusinogener, lær deg litt om phenethylaminer og tryptaminer.
Hvis det du sier er rett, hvordan bør en da forholde seg til hvordan ADHD-diagnoserte blir behandlet med Ritalin ??

-Tror at det kommer et troll og tar deg fordi du rører den forbudte frukten, ok - da er kanskje ikke den frukten noe for deg...  ;)
« Siste redigering: 10.03.2010, 10:%i:1268212187 av nakiel »

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10.03.2010, 17:%i:1268239080 »
Nå skriver jeg et innlegg med admin-hatten på:

Foreløpig er denne diskusjonen innenfor rammene av det vi tillater (så vidt), så vi lar denne stå. Jeg henstiller bare om å lese retningslinjene på "Info fra admin" før diskusjonen fortsettes.

Som Hanne vil jeg si følgende:
Sammenheng mellom bipolaritet og cluster har jeg også lest om - men jeg kan ikke finne hvor akkurat nå. Antar Trygve har litt mer oversikt enn meg. Og jeg reagerer på tonen i innlegget ditt, Nakiel. Jeg har lang fartstid på forum, og vet at det lett oppstår konflikter som kommer av det skrevne ord ikke følges av kroppsspråk. Man kommer langt med å snakke respektfullt til hverandre. Jeg opplever ditt innlegg som et angrep mot Trygves. Det er sikkert ikke meningen, men det er slike innlegg som ofte fører til konflikter i nettverden. Om jeg leser det med humor-briller på, kan jeg flire av litt flåsete formulering, men det kan like gjerne tolkes negativt. Så, en liten oppfordring for å unngå konflikter, som ofte kommer fram ved litt "betente emner" -  les innlegget en gang før posting, for å se om noe kan tolkes negativt eller aggressivt.

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10.03.2010, 21:%i:1268253028 »
nakiel, jeg er nødt å forholde meg til det jeg leser - spesielt det som er skrevet på medisinsk/vitenskapelig grunnlag.  Det er det jeg må forholde meg til - de aller fleste må det.  Jo, jeg vet at det på Wikipedia (W) står at Psilocybin kan hjelpe på ch og andre hodepiner.  Men nå er den omtalen på W en smule tonet, forsiktig sagt.  Som vi vet - W er skrevet av folk flest, ikke av mennesker med medisinsk forskerkompetanse.  Det er dog vitenskapelige forhold man må forholde seg til også når det gjelder dette.

Hva angår disposivitet for bipolaritet og ch, finnes det en del medisinsk materiale å finne på nett om dette.  For øvrig kjenner jeg og flere andre med CH til at disse ofte kan opptre sammen, som dårlige tremenninger, med slektskap fra Helvete.  Jeg har også snakket med ch-lidende fra USA som har fått info om dette på medisinsk hold i USA.

Jeg synes fremdeles det er på sin plass å mane til forsiktighet mht. å prøve ut ting, uansett hva slags rådgivere man måtte ha.  Stoffer har dessuten ofte svært forskjellig virkning på mennesker.  Dessuten kan samme stoff har forskjellig virkning på personer fra gang til gang.

Når smerten er djevelsk - har jeg all forståelse for at man griper til halmstrå, nakiel.  Men å være obs på oddsene/farene før man griper halmstråene, kan ikke være så dumt.

PS:  Jeg rører ikke noe med Aspartam i, og er meget restriktiv mht. søtningsstoffer/sukker generellt.
« Siste redigering: 10.03.2010, 21:%i:1268253168 av Trygve »

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12.03.2010, 12:%i:1268392744 »
@hanne: Jeg må få presisere at jeg ikke prøver å angripe Trygve med mine flåsete formuleringer. Linjene som begynner med " - " eller som noenganger avsluttes med et emoticon er som oftest ikke ment som noen kommentar til noen av bidragsyterne i tråden, men som slengkommentarer til alle andre som snikleser innleggene. Jeg kan være veldig hensynsløs i min måte å formidle ytringer, men det er helt enkelt fordi jeg mener at en halv sannhet er halvt løgn - og jeg hater løgn! Men ta det helt rolig - jeg er veldig snill og ordentlig;) Og hvis jeg driver å tøffer meg så er det bare fordi jeg trenger litt oppmerksomhet ::)
Og imens jeg har deg på tråden (morsomt forum-ordspill) så lurer jeg på om det forsatt ligger snø i den øvre delen av V-stadbakken slik at det går an å kjøre ned hele bakken på snowracer!

@Trygve: Jeg må innrømme at jeg har absolutt ingen tiltro til bipolær-lidelse som diagnose. Jeg ser på det som en fellesbetegnelse for en gitt rekke symptomer som skyldes andre underliggende årsaker. De fleste jeg kjenner som har fått denne diagnosen har det til felles at de er feilernærte og mangler fysisk fostring. Og basert på den samme tankemåte mener jeg og at alle former for medisinering vil ha best forutsigbar effekt når brukeren er optimalt frisk og sunn. En annen ting man bør huske er at de fleste substanser som har en medisinsk effekt på oss har det til felles at de i mindre mengder virker som medisin, i litt større mengder som rusmiddel, og i massive mengder som gift. Dette gjelder alt av toxiner, vitaminer, mineraler, og alt annet som kommer i krystallform. Den største forskjellen er at noen har effekter som er lettere å definere enn andre. Selv små forandringer i kosthold kan for noen være livsfarlig. Tenk bare f.eks. på den ene prosenten i Norge som har Hemokromatose (flesteparten vet ikke en gang hva det er), og konsekvensene av jern-beriket brunost, maset om hvor viktig det er med jerntilskudd, c-vitamin-bomber mot forkjølelse, og ascorbinsyre som konserveringsmiddel...
Vi deler nok syn på aspartam og sukker  :P ikke glem hvetemel og bordsalt!

@alle andre:
Når det gjelder dette med bipolær og CH, skal jeg ta en tur i bokhylla for å se om jeg finner noen hardfacts...
Et par ting jeg har inntrykk av at går igjen med CH er "oppfattelse av tid og rom", "forskjellen på høyre og venstre", "elektromagnetiske felter".

Så derfor lurer jeg litt på er det noen av dere klase-hoder som :
  • bedriver Qi-Gong?
  • klarer å skifte mellom å se bare på et øye om gangen bare ved å fokusere (ikke blunke eller holde noe foran? LOL)
  • har prøvd kolloidert sølv?
  • behersker å kontrollert bevege sin bevissthet ut av kroppen? (selfinflicted autoscopy  ;D
  • har prøvd å spise på dere iskremhodepine imens klasehodepinen blomstrer for fullt?
  • hører på psytrance?

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 12.03.2010, 14:%i:1268400540 »
For å svare på Vindingstadbakken: Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg er så sinnsykt dårlig (gravid med ekstremkvalme) at jeg knapt har vært utenfor døra. Men her bittelitt lenger ned er det masse, masse snø, og skiløperne kommer stadig susende forbi vinduet her, på vei ned fra Vind. Så det ville overraske meg stort om vindingstadbakken var fri for snø - den blir vanligvis ikke så bra brøyta.

Ellers til innlegget ditt. Takk for at du lar oss få bli bedre kjent med deg. Jeg forstår nå at du ikke er ute etter "bråk og krangel" - som jeg ikke var sikker på etter tidligere innlegg. Jeg har hørt du har snakket med Pål (han bare nevnte det, ikke hva dere snakket om), så da har du sikkert hørt om erfaringer vi har fra tidligere - andre steder - med liknende diskusjoner som gikk fullstendig over styr. Og uenighet om hva som tillates av de som styrer stedet. Her er vi i alle fall helt enige om å holde oss innenfor lovens rammer - med hensyn til hva som diskuteres - men ingen krav om at medlemmer på privat basis følger dette så klart.

Spennende tanker du har om andre behandlingsformer, det er definitivt noe vi må sjekke bedre ut. For å komme med et tillegg der: Sterk pepper i nesa på den affiserte siden er også noe som fungerer for mange. Det finnes til og med en salve som legen kan ta inn på registreringsfritak om det er aktuelt for noen å spørre om det: Zostrix. Blir brukt til å smøre på huden over vonde ledd i USA virker det som. Svir visst som rakker'n, men hensikten er å irritere trigeminusgrenen som går tett inntil slimhinnen i nesa, i håp om å irritere den nok til at den bidrar til sammentrekning av den utvidede blodåren som også ligger inntil trigeminus-nerven. Sånn kort sagt etter hukommelsen...

Ang. bipolare lidelser: Det vil alltid være store sprik mellom hva forskjellige fagmiljøer og ikke minst private mener om alle psykiatriske diagnoser. Jeg personlig tror vi har kommet kjempekort når det gjelder forståelsen av psykiske lidelser/psykiatri, ikke minst foretåelsen kropp/psyke. Men at alle som har bipolare trekk skal være feilernært og/eller uten fysisk fostring, det vet jeg at ikke er sant. Jeg kjenner nok med en bipolardiagnose til å være sterkt uenig med akkurat det. At det kan gjelde noen, evt. mange - det skal jeg ikke uttale meg om . Det er meget mulig. Men at det er årsaken til all bipolar lidelse - nei.

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12.03.2010, 18:%i:1268413320 »
Skal jeg være litt selvkritisk så må jeg ved nærmere ettertanke innrømme at jeg antagelig kategoriserer de fleste som feilernærte, og bipolaritet er ikke akkurat det feltet jeg har hatt mest interesse av å studere. Men det jeg egentlig skulle fram til var vel at medisiner virker mer forutsigbart på de som er i tilnærmet tipp topp format.

Den yngste dattera mi går i bhg på Østby (eldste har gått), så det har blitt tradisjon med noen avsindige snowracerturer når jeg henter !!

Apros trigeminusgreina så sjekk posten min under den forskningsrelaterte tråden.

Nå vurderer jeg å pådra meg selv iskremhodepine med hensikt å teste ut en del teorier jeg ruger på... :o

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12.03.2010, 21:%i:1268425002 »

Nå vurderer jeg å pådra meg selv iskremhodepine med hensikt å teste ut en del teorier jeg ruger på... :o

Okei, der bikka du over grensen for helt gæær'n :fnise:

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #9 på: 12.03.2010, 21:%i:1268425765 »
Bikka og bikka... hihi

Is er godt det!

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #10 på: 13.03.2010, 00:%i:1268434964 »
Jeg foreslår at du prøver med Ben&Jerrys Cookie Dough  ;)

Men tilbake til det seriøse synes jeg det er bra med en som tar opp problemstillinger og forteller om sine ulike ståsteder, for da kan vi alle lære noe som kanskje vil være nyttig.

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 13.03.2010, 15:%i:1268490954 »
Jeg synes det er artig med innlegg som utfordrer, jeg.  Og det må gå an å ha flere innfallsvinkler til ting.  Vet noen noe om hva som forskes på blåsmurf-stoffene, i den hensikt å gjøre dem tilgjengelig som medisin?  Det hadde vært optimalt å slippe rusen, men nyttiggjordt seg den resterende effekt.
Ellers tror jeg nok nakiel må lese seg litt opp på hvorfor folk blir (er) bipolare.  Det er ikke verken dårlig kost eller mangel på mosjon, men desverre mye arv.  Jeg har for min del levd et aktivt liv med mye friluftsliv, med rett sammensatt kost, og dertil tilpassede tilskudd.  Jeg har ikke verken hvetemel , sukker, søtningsstoffer (unntatt Stevia), ferske melkevarer eller andre slike ting i kosten. 
En god fysikk, og et godt kosthold hjelper på det meste.  Personlig kan jeg underskrive på det.

Hvemvet

• Gjest
« Svar #12 på: 15.03.2010, 21:%i:1268684881 »
... fjernet av admin
« Siste redigering: 16.03.2010, 22:%i:1268774695 av Hanne »