Skrevet av Emne: Imigran (Sumatriptan)  (Lest 4706 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Imigran (Sumatriptan)
« på: 09.03.2010, 20:%i:1268164610 »
Her hadde det vært fint om vi kunne delt litt erfaringer med bruk av Imigran. Jeg vet at både Migrenepasienter og Clusterpasienter bruker Imigran.
Kanskje er det andre hodepinetyper Imigran virker på.

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Imigran (Sumatriptan)
« Svar #1 på: 10.03.2010, 22:%i:1268256422 »
Jeg er "gammel i faget", hva angår Imigran.  Har brukt det i ca 15 år, men kan ikke bruke det lengre.  Imigran kom på markedet i grevens tid for meg, før jeg ble gal.  Takk og pris for Imigransprøytene, sier jeg bare.
Jeg brukte stoffet restriktivt i alle år; maks 2 doser i døgnet (fordelt på 3-4 injeksjoner).  Det gjorde at jeg kunne bruke det i såpass mange år, tror jeg.

Men - alt har en ende, også Imigranbruk.  Jeg kan ikke røre sprøytene lengre, fordi da fyrer hjernen i gang nye anfall for å få mer.  Dette har jeg erfart siste par årene.  Skal jeg ta sprøyte nå, så må det bli i ytterste nødsfall.  At hjernen er så sugen på stoffet, er kanskje ikke så overraskende etter mange års påvenning.

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11.03.2010, 00:%i:1268265389 »
Tidlig i min "karriere" som clusterpasient hadde jeg nytte av Imigran injeksjoner, og fikk faktisk et nytt liv etter å ha tatt i bruk Imigran. Men det nye livet endret seg til å bli likt det gamle livet etter noen år, da effekten uteble, og jeg hadde igjen en meget aktiv cluster.

En må si at du Trygve var heldig oppe i all elendigheten i og med at du hadde en positiv effekt av Imigran noen år.

Jeg har flere lignende historier med bruk av medisiner som har mistet sin effekt etter en tids bruk. Så i dag står jeg her, eller sitter her, alt etter som, uten en medisin som kan gjøre hverdagen lettere.

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #3 på: 15.03.2010, 18:%i:1268675308 »
Jeg har nettopp begynt med Imigran (nesespray), dvs har bare prøvd én dose foreløpig, og min umiddelbare oppfatning er at den "smaker" helt forferdelig og at ettersmaken varer leeeenge...

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #4 på: 15.03.2010, 23:%i:1268690977 »
Nå har jeg nettopp tatt en dose Imigran, og lurer på (5 minutter siden, jeg er på vei til sengs nå) om det er vanlig å føle seg lettere dopa og bli svimmel av medisinen (pleier ikke bli det av migrenen). Sitter i mørket og skriver dette med mer eller mindre lukkede øyne, for klarer som regel å skrive uten å se på skjermen og er nå "drita", "dopa", lys- og lydsensitiv... Du vet du har migrene når lyden fra tastaturet er plagsom.

Æsj, Imigran smaker helt forferdelig :(

Bergen

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24.05.2010, 04:%i:1274666486 »
Zoomer: Jeg blir vanligvis veldig trøtt av Imigran. De eneste gangen jeg ikke blir trøtt av det er når jeg har abortiv migrene - dvs at jeg får synsforstyrrelser og blir veldig sløv uten at det medfører hodepine. Da kan "våkne" av nesesprayen. Og ja, den smaker PYTON!!!! Jeg og min datter har funnet ut at Cola er det eneste som funker for å få vekk ekkel smak  ;)

Jeg har ingen effekt av tabletter, men bruker nesespray ved abortiv migrene og noen ganger ved vanlig migrene. Ellers er det injeksjoner ved vanlig migrene. For cluster må det bli injeksjoner. Noen ganger er det helt topp mot cluster, noen ganger har det ikke noe effekt i det hele tatt.

Jeg ble litt nervøs av å lese svarene fra Knut og Trygve - jeg visste ikke at effekten forsvant etter hvert! Jeg orker ikke tanken på cluster perioder uten Imigran....  :(