Skrevet av Emne: Erfaringer med Topimax som forebyggende mot migrene??  (Lest 5817 ganger)

Cathy79

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
Erfaringer med Topimax som forebyggende mot migrene??
« på: 09.03.2010, 21:%i:1268165018 »
Er det noen som har prøvd Topimax som forebyggende mot migrene? Vil gjerne høre om erfraringer, gode og dårlige....med migreneplager og anfall 3 til 5 dager i uka (noen ganger daglig) begynner jeg og bli på grensen til desperat...og har nå blitt satt på dette av nevrolog...er vel det eneste jeg ikke har prøvd i løpet av de 18årene jeg har hatt migrene.

Yellow fairy

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med Topimax som forebyggende mot migrene??
« Svar #1 på: 10.03.2010, 00:%i:1268178993 »
Hei Cathy!

Jeg har full forståelse for at du føler deg desperat, når du har hodepine så ofte.

Topimax er en av medisinene som har virket best mot min migrene og clusterhodepine. Frekvensen av anfall ble ikke endret, men den reduserte intensiteten på anfallene.

Dessverre ga den meg mange bivirkninger. Jeg brukte 200 mg pr dag, gjennom flere år. De fleste bivirkningene er doseavhengig. Det blir dermed viktig å finne den minste dosen, som er effektiv for deg.

Etter hvert mistet den effekten på mine anfall.

Lyke til!

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #2 på: 10.03.2010, 21:%i:1268254482 »
Har brukt Topimax i ca 6 måneder nå og er enda litt usikker på virkningen i forhold til å redusere anfall da jeg ble satt på medisinen etter ett sykehusopphold for å bli kvitt medikamentelt utløst hodepine. Er oppe i 150 mg om dagen og har enda mellom 10-15 anfall i måneden. Skal forsøke 150mg en stund og det kan være aktuelt å øke til 200mg, funker ikke det så må vi se det an i følge nevrologen.

Birvirkninger: Trøtthet, nummenhet i fingrene, har ikke fått svar på blodprøver ennå for å sjekke leververdier og blodplater.

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10.03.2010, 23:%i:1268261020 »
Får grøsninger når jeg leser Topimax. Jeg fikk alt av bivirkninger av de også!
Iflg. Hanne er jeg et levende oppslagsverk i bivirkninger!  :P Eneste bivirkningen jeg "likte" var at jeg ikke likte kulsyreholdig drikke!  ;D

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #4 på: 14.03.2010, 08:%i:1268553366 »
Sliter forøvrig med nummenhet i fingrene av Topimax. Kjennes nesten ut som om fingertuppene er borte.... :P

bodil85

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05.04.2010, 22:%i:1270499989 »
Jeg har prøvd Topimax mot migrene i to perioder. Første gang jeg prøvde det hadde jeg kjempe god virkning. Jeg gikk fra å ha 3-5 anfall i uka til å ha 2-3 anfall i måneden. Jeg fikk rett og slett tilbake livet mitt igjen med topimaxen i denne perioden. Jeg hadde en del bivikninger i opptrappingsfasen, men når jeg hadde kommet meg opp på full dose (100mg) hadde jeg bare igjen vektnedgang, økt tørste og problemer med å få til å sovne. Men med tanke på den gode virkningen på migrnenen var dette bare barnemat og jeg var evig lykkelig!

Uheldigvis var ikke gleden så langvarig. Etter ett år med god virkning med topimax virket det som den rett og slett ikke fungerte på samme måte lengere å anfallene ble igjen hyppigere. Jeg prøvde å øke dosen til 200mg men dette hjelp heller ikke. Jeg ble deretter tatt av topimax og har nå være på utprøving av mange andre typer forebyggende medisinder de siste årene, uten noen forbedring.

Nå er jeg igjen tilbake på topimax. Jeg føler jeg har blitt litt bedre denne gangen også, litt ferre anfall nå også, men langt ifra like stor utelling som sist gang desverre. Jeg skal nå trappe opp til 150mg å så kansje også videre oppover om dette viser seg til å ikke fungere heller.

Livet består av å håpe på bedring og å krysse fingrer på att ting skal fungere. Jeg har hadd en posetiv erfaring med topimax tidligere og jeg håper å kunne oppleve denne igjen. Jeg unner alle andre der ute med migrene å få denne opplevelsen også.

Lykke til  :)