Skrevet av Emne: Flink fastlege  (Lest 3056 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Flink fastlege
« på: 15.03.2010, 11:%i:1268650668 »
Alle oss med en litt uvanlig og komplisert hodepinelidelse har vel ofte oppfattet våre fastleger som lite forståelsesfulle, og det er ofte en lang vei å gå før en har fått en diagnose stilt. Jeg tror ikke dette skyldes uvilje fra legen, men heller ofte lite kjennskap til lidelsen.
Min lege har rundt 1.500 pasienter, og han antyder at p.g.a. liten utbredelse av min lidelse, så vil jeg sannsynligvis være den eneste pasienten med denne lidelsen han vil møte i løpet av sin karriere. Det sier litt om at vi ofte misforstår legen, og oppfatter manglende progressjon i veien på å få stilt en diagnose.

Fastlegen min har helt fra starten av vært bestemt på å finne ut hva som feilte meg, og bestemt på å hjelpe meg. Denne innstillingen har han fortsatt, og har innhentet spesialisthjelp der hvor hans egne kunnskaper har begrenset seg.
Jeg skriver dette for at vi kanskje skal forstå legen bedre, og huske på at han har mange pasienter og lidelser å forholde seg til.

kleivakongen

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
Sv: Flink fastlege
« Svar #1 på: 15.03.2010, 13:%i:1268655306 »
Hei og hå.. ;)

Eg var så heldig at min fastlege hadde vert borti Cluster en gang før,så han stilte diagnosen fort på meg og sendte meg videre til "ekspertisen". (ekspertisen er eit annet kapitel. :o)
Men å ha ein fastlege som forstår/spiller på lag med ein e alfa å omega.
Fastlegen min har og er ei stor støtte for meg  :)

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #2 på: 15.03.2010, 18:%i:1268675141 »
Jeg har et veldig godt forhold tid fastlegen min, og han fulgte meg godt opp gjennom min manns sykdom og død. Jeg ahr tidligere hatt leger uten noen som helst forståelse for min sykdom, så det er deilig å ha en som virkelig hører etter og prøver å gjøre noe med det...

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16.03.2010, 16:%i:1268753285 »
Jeg hadde samme erfaring som Knut mht. fastlege.  Han sto på for meg, leste, prøvde ut.  Sogar ringte han til meg på kvelden og sa "hold ut, Trygve, dette skal vi finne ut av".  Det var en kjempehjelp, selv om han selv var helt blank på CH. 
I alle fall sendte han meg på nevrologisk på sykehuset, der jeg kjapt fikk diagnose av en av landets fremste på CH - professor Salvesen.
Så bare det at fastlegen står på for en, har mye å si.  Som Knut sier - vi må ikke forvente at de er eksperter på alle sykdommer, men de hjelper oss i alle fall videre.

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #4 på: 18.03.2010, 14:%i:1268918767 »
Er ganske fornøyd med fastlegen og litt mellomfornøyd med helsevesene generellt. De ulike legene er overhodet ikke enige om hva som skal gjøres, behandlingsformer, medisiner, røntgen osv... Frustrerende.... :o

Bergen

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24.05.2010, 04:%i:1274669448 »
Min forrige fastlege visste en del om cluster og hjalp til å stille diagnosen. Nevrologen er veldig grei, men jeg er hos ham 2x i året og det som oppstår underveis må fastlegen ta seg av. Den forrige fastlegen min har nå flyttet og den nye fastlegen har liten forståelse for hva cluster er. Jeg har lyst til å velge ny fastlege, men så lenge jeg ikke vet om den nye legen kan mer om cluster har det liten hensikt. Hvis noen vet om fastleger i Bergen som er flink på cluster må dere gjerne si fra! :)

Lillian

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11.06.2010, 18:%i:1276272055 »
Fin tanke, pappa! :) Leger er ikke eksperter på alle områder. Godt at det er gjensidig forståelse mellom deg og din lege.