Skrevet av Emne: Noen som har ikke-medikamentelle tips mot spenningshodepine?  (Lest 3754 ganger)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Noen som har ikke-medikamentelle tips mot spenningshodepine?
« på: 18.03.2010, 10:%i:1268903211 »
Jeg er gravid, og fryktelig kvalm, jeg står på medisiner for å holde meg utenfor sykehuset ;) Men jeg er fortsatt kvalm, og i det siste har jeg vært plaget med hodepine. Ikke voldsom, men plagsom vedvarende hodepine hver ettermiddag og kveld. Paracet hjelper, men har ikke lyst til å ta det hver dag, liksom. Og jeg har oppdaget det jeg tror er årsaken: For å holde kvalmen i sjakk (tror det er årsaken) biter jeg tennne hardt sammen store deler av dagen. Ikke smart, og jeg jobber med å bli det bevisst.

Jeg masserer tinninger, øreflipper og området mellom tommel- og pekefinger. Det hjelper litt. Om jeg kjenner jeg er spent i nakke/skuldre driver jeg avspenningsøvelser. Men av og til har det "satt seg" så godt at dette ikke hjelper i det hele tatt.

Så: Er det noen som har oppdaget andre smarte triks for å få bukt med spennningshodepine?

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
Sv: Noen som har ikke-medikamentelle tips mot spenningshodepine?
« Svar #1 på: 22.03.2010, 11:%i:1269253930 »
Avslappende massasje (utført av en annen - ikke en selv) hjelper noen ganger. Jeg får også spenningshodepine når jeg biter, og har fått en bittskinne hos tannlegen min, men den fungerte dessverre ikke bra for meg.

Dyret

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13.04.2010, 16:%i:1271168200 »
Du nevner kvalmen som et problem som kan forårsake hodepinen, og det har i hvert fall jeg funnet en løsning på.
Apoteket selger armbånd med en liten plastikkdings på (Sea-Band) mot reisesyke og morgenkvalme. Jeg har daglig hodepine som ledsages av kvalme og er helt avhengig av disse armebåndene. Høres ikke ut som noe som virker men det gjør faktisk det, og dessuten finnes ikke andre bivirkninger enn at folk lurer på hva slags god sak jeg støtter ved å gå med dem.
Ble først kjent med disse da min kone var gravid og mye plaget av morgenkvalme.  Hun var også skeptisk, men veldig glad for å bruke dem etter første forsøk.
Verdt et forsøk!! Lykke til!

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #3 på: 13.04.2010, 18:%i:1271176472 »
Hvis noen har gode råd mot spenningshodepine tas disse i mot med takk. Er så plaget med det for tiden og spenningshodepinen utløser igjen migrene. Går hos kiropraktor nå i håp om at det kan hjelpe litt....

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14.04.2010, 21:%i:1271274947 »
Du nevner kvalmen som et problem som kan forårsake hodepinen, og det har i hvert fall jeg funnet en løsning på.
Apoteket selger armbånd med en liten plastikkdings på (Sea-Band) mot reisesyke og morgenkvalme. Jeg har daglig hodepine som ledsages av kvalme og er helt avhengig av disse armebåndene. Høres ikke ut som noe som virker men det gjør faktisk det, og dessuten finnes ikke andre bivirkninger enn at folk lurer på hva slags god sak jeg støtter ved å gå med dem.
Ble først kjent med disse da min kone var gravid og mye plaget av morgenkvalme.  Hun var også skeptisk, men veldig glad for å bruke dem etter første forsøk.
Verdt et forsøk!! Lykke til!

Takk for tips. Sea-band har jeg to par av, og de har virket fint mot den kvalmen jeg hadde i de to forrige svangerskapene og i begynnelsen av dette. Dessverre virker de ikke mot den kvalmen jeg har nå, selv akupunktur virker ikke her. Kjipt, men sant. Nå er det ikke spenningshodepine lenger, men det kommer vel snart tilbake  ;) Men svangerskapshodepine har jeg - det som er fint er at det ikke er så voldsomt, og at paracet virker. Så ingen ting å klage over her inne, det er bare bagateller i forhold til dere andre  :P

Kristin

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16.04.2010, 16:%i:1271429695 »
Jeg er gravid, og fryktelig kvalm, jeg står på medisiner for å holde meg utenfor sykehuset ;) Men jeg er fortsatt kvalm, og i det siste har jeg vært plaget med hodepine. Ikke voldsom, men plagsom vedvarende hodepine hver ettermiddag og kveld. Paracet hjelper, men har ikke lyst til å ta det hver dag, liksom. Og jeg har oppdaget det jeg tror er årsaken: For å holde kvalmen i sjakk (tror det er årsaken) biter jeg tennne hardt sammen store deler av dagen. Ikke smart, og jeg jobber med å bli det bevisst.

Jeg masserer tinninger, øreflipper og området mellom tommel- og pekefinger. Det hjelper litt. Om jeg kjenner jeg er spent i nakke/skuldre driver jeg avspenningsøvelser. Men av og til har det "satt seg" så godt at dette ikke hjelper i det hele tatt.

Så: Er det noen som har oppdaget andre smarte triks for å få bukt med spennningshodepine?

Kristin

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16.04.2010, 16:%i:1271429862 »
Er d noen her inne som har prøvd kranio-sakral terapi (KST) mot spenningshodepine? Og i så fall hadde d noen effekt?

TourdeHead

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16.05.2010, 19:%i:1274031854 »
Hvis noen har gode råd mot spenningshodepine tas disse i mot med takk. Er så plaget med det for tiden og spenningshodepinen utløser igjen migrene. Går hos kiropraktor nå i håp om at det kan hjelpe litt....

Jeg har gått til kiropraktor i et halvt år og har fått svært god hjelp med min spenningshodepine. Kiropraktoren har økt bevegeligheten i nakkehvirlene (særlig den øverste) og gått løs på noen forferdelig vonde trykkpunkter øverst i nakkefestet. Når han trykte på disse punktene strålte det opp i hjernen. Lignende trykkpunkter fant han i skuldrene. Kombinasjonen manipulasjon av nakkehvirvel og trykkpunktbehandling har redusert spenningshodepinen dramatisk. Etter 12 behandlinger opplever jeg at hodet er "nymurt" og "nyvasket" (vanskelig å finne de rette beskrivelsene) nesten hver eneste dag. Jeg har trøtte dager, men kan nå i mye større grad sove vekk trøttheten i hodet og foreløpig er inntaket av hodepinetabletter (Paracet, Imigran) stoppet opp.

cesilia

• Gjest
« Svar #8 på: 15.06.2010, 11:%i:1276593504 »
Siden du er gravid og ikke vil bruke så mye medikamenter, kan du jo prøve ingefær mot kvalmen! Det er et gammelt, velprøvd middel, og såvidt jeg vet helt uten bivirkninger. Ingefærte kan du lage ved å kutte frisk ingefær i tynne skiver/småbiter og helle kokende vann over. Drikkes når det er blitt såpass kjølig at du kan klare det. Eller for å fa det sterkere: kok skivene litt, og sil av; dette avkoket kan du evt oppbevare etpar dager i kjøleskapet og drikke kaldt eller varmt ettersom du har lyst. Lykke til.

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16.06.2010, 12:%i:1276684324 »
Takk for tips, Cesilia, det er allerede forsøkt. Det vil si - jeg bruker ingefærtabletter i maksdose de dagene jeg er værst, men med ganske lite effekt. Jeg trenger dem i tillegg til de kvalmestillende. Problemet med ingefær er at jeg får ganske kraftig halsbrann, som på nytt trigger kvalme, så det er litt av en balansegang.

Hodepinen har heldigvis gitt seg, det varte "bare" noen uker. Men kvalmen holder stand, gitt... Nå er det snart fem måneder med kvalmestillende og ingefær, jeg har nesten gitt opp håpet om at det snur før fødsel ;)

cesilia

• Gjest
« Svar #10 på: 18.06.2010, 11:%i:1276854704 »
oj,oj- høres strevsomt ut! Fattigmannstrøsten er vel at du da er over halvveis.....den gode tanken er på babyen i "den andre enden" av plagene!
Siden du tydelivis kan "triksene", vet du kanskje at mange hevder mandler hjelper mot halsbrann??
Lykke til!

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21.06.2010, 20:%i:1277145935 »
Det er god trøst i å være langt på vei - sommeren går alltid fort, og i september er det baby! Eller senest i oktober. Har forresten måttet slutte på kvalmestillende nå, skal ikke brukes i siste trimester leste jeg tilfeldigvis i dag, og det er bare en uke unna. Blærkh ;)

Mandler vet jeg jo egentlig, men har rett og slett glemt å prøve det. Skal hete meg en liten neve nå ;) Takk!