Skrevet av Emne: Hva er Mot?  (Lest 2136 ganger)

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Hva er Mot?
« på: 19.03.2010, 11:%i:1268993600 »
Hva forbinder du med mot?   
Er det å kjøre langt over fartsgrensen med bil?
Hoppe i fallskjerm?
Strikk-hopp?
Ekstrem kjøring på ski?
Fornærme sjefen din?
Jeg har nå oppdaget meningen med ordet mot,

Tørr og bry deg!

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Sv: Hva er Mot?
« Svar #1 på: 19.03.2010, 15:%i:1269009091 »
Flott Pål.

Da er ordet MOT synonymt med PÅL.

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #2 på: 19.03.2010, 15:%i:1269010642 »
Ja, tørr å bry deg er veldig bra!!

I mitt tilfeller er jeg ofte litt for flink til å ta vare på alle rundt meg, så mot trengs også for å klare å sette av tid til meg selv OG til å be andre om hjelp.

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #3 på: 19.03.2010, 16:%i:1269012931 »
Mot for meg vil også være å faktisk tørre å si hvordan jeg egentlig har det..... :-\

....slik at andre kan tørre og bry seg....

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19.03.2010, 18:%i:1269018421 »
Mot for meg vil også være å faktisk tørre å si hvordan jeg egentlig har det..... :-\

Jepp. Det er kjempevanskelig, da...

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19.03.2010, 22:%i:1269033608 »

Husk at ikke alle takler fakta men spør av gammel vane!
Men jeg mener at hvis du spør så må du ha tid til et svar og det er ikke vær dag svaret er det du vil ha!
De dagene er det ekstra viktig og bry seg!
Men ver også klar som kona til en kolega sa 8 av 10 bryr seg ikke om hva du svarer, men de 2 av 10 som bryr seg gjør dagen lettere og takle og det er disse vi alle trenger! Takk Ann Kristin.
En person som bryr seg gjør verden litt lettere og takle!

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19.03.2010, 23:%i:1269038018 »
Ja det er som du sier Pål, mange takler ikke fakta. Det er ikke skjelden jeg opplever at den som spør blir svar skyldig når jeg svarer "det står ikke så bra til for tida" Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal føre an samtalen videre om de ikke får det automatiske svaret " jo med meg er det bare bra"

Både dessverre og heldigvis får en redigert litt på vennene når en kommer borti en situasjon med langvarig sykdom. Dessverre fordi det faller i fra endel venner som rett og slett ikke takler situasjonen, og som mener at du ikke lenger "passer" i venneflokken fordi du ikke kan bli med på alle aktiviteter som før. Heldigvis fordi du får sortert bort endel venner som ikke var de vennene vi trodde når ting var fryd og gammen. Sykdommen har gjort det til at den siste kategorien kanskje ikke var godt vennskap. Den første kategorien var de vennene du forventet, selv i en endret siuasjon med sykdom, og andre igjen var kanskje bedre venner enn hva du hadde sett for deg.

Så mitt tips er: ta godt vare på vennene som følger deg i tykt og tynt, de som er lojale og virkelig bryr seg om hvordan både du (med sykdommen) og familien har det. Ikke spar på skrytet til disse vennene. Si rett ut at du er glade i de, du setter pris på de og at de betyr noe i livet ditt. Det samme gjelder for dine nærmeste som ofrer mye for at du skal ha det bra. Si at du setter pris på det. La ikke positiv skryt være usagt.

Zoomer

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
    • Sommerfuglene
« Svar #7 på: 20.03.2010, 02:%i:1269047084 »
Etter å ha vært igjennom det å miste mannen min til kreft i fjor sommer har jeg virkelig lært hvem som er vennene mine, og hvor mye folk faktisk bryr seg om meg og familien min... Det er mer "naturlig" at jeg ikke har det så bra ennå, for det er tøft å miste mannen sin i såpass ung alder (han rakk bare å bli 31 år gammel) OG være tobarnsmor til en på 3 og en på 4 år (2 og 3 år gamle da pappa'n deres døde). Mange skjønner det rent psykiske av at jeg ikke er i toppform, men det fysiske (med migrene ca en gang i uken) er vanskeligere å forstå... Så mot for meg gjelder også å klare å leve videre - for meg selv, for barna og ikke minst fordi jeg vet at mannen min ville at jeg skulle det...

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20.03.2010, 11:%i:1269079530 »
Ja det rører virkelig på noe når jeg hører historien din Zoomer. Du har tydeligvis en utrolig styrke til å takle alle utfordringene. Jeg skal ikke si at jeg vet hva du snakker om, for det vet jeg ikke.
Men som jeg nevnte lenger opp her, så forsvinner det venner ved visse situasjoner. Min erfaring tilsier at de gode vennene er i flertall, men at det finnes noen som forsvinner, altså de vennene en ikke har bruk for.