Skrevet av Emne: Hvorfor får vi Clusterhodepine?  (Lest 1732 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Hvorfor får vi Clusterhodepine?
« på: 24.03.2010, 05:%i:1269406343 »
Nå forskes det endel på årsaker til at folk får Cluster hodepine, og slik jeg har oppfattet det finner forskerne få fellesnevnere som kan utvikle Cluster.

De vet hvilke aldersgrupper som oftest får det, og at menn er mer utsatt enn kvinner, og at barn sjelden får det.

Ved to tidligere ulykker, en i barndommen, og en i ungdomstiden, fikk jeg brudd på hjerneskallen.

Har noen sett forskningsresultater som sier noe om at slike skader kan være en innvirkende årsak til at Clusterhodepine utvikles?

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Hvorfor får vi Clusterhodepine?
« Svar #1 på: 24.03.2010, 11:%i:1269425252 »
Jeg har opp gjennom årene lest mye om dette, Knut.  Og jo mer jeg leser, jo mer får jeg inntrykk av at utbrudd av hodepinesykdom er tilfeldig.  Men kanskje har ikke forskere klart å finne nøkkelfaktoren som gir/utløser hodepinesykdom?  Kanskje det finnes en slags latent markør hos noen mennesker, en slags fellesnevner - som gjør av vi er disponert?  Og er man disponert, så vil  kanskje en gitt påvirkningslast utløse?

Hva angår min egen del, har jeg inntrykk av at høyt stressnivå + betennelse i en tannrot, var det som skulle til for å utløse hodepinesykdommen.  Men dette er noe jeg bare tror.  Har ikke slått hodet vesentlig (utover de obligatoriske fall på glattisen i barndommen), så slagskade er det ikke hos meg.

nakiel

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Hvorfor får vi Clusterhodepine?
« Svar #2 på: 09.05.2010, 16:%i:1273416118 »
Hei og hoppsan!

Fra egne erfaringer tror jeg at det er en sammenheng mellom arr-dannelse etter betennelser som lager press på nervene under diverse forhold som kan variere fra person til person.

Som jeg fryktet og forventet har jeg de siste ukene opplevd at anfallene mine har videreutviklet seg fra kun skygger til fullverdige treminutters-anfall to til tre ganger i løpet av døgnet. Jeg har ikke funnet noe link til hverken blodsukker eller blodtrykk!

Jeg har hatt mye tannproblemer, og den siste tiden har jeg opplevd at visdomstennene i overetasjen har presset jekslene litt fremover - og antagelig ommøblert litt på ymse vev i forhold til nerver som tidligere har fått mye juling. Jeg nylig vært hos tannlege og fått bekreftet at jeg ikke har noen betennelser eller lignende, og skal tilbake i morgen å bytte en gammel fylling.

Jeg har også funnet ut at ved å dempe oksygenmetningen i blodet ved å ni-røyke imens jeg trener så kommer det heller ikke noe anfall etterpå. Det kan jo være at på samme måte som at iskremhodepinen kommer av feiltolkning av forskjellen på temperaturen i blodet og i ganen, så kommer klasehodepinen av en feiltolkning på forholdet mellom oksygeninnholdet i blodet, og en eller annen oksygenmåler oppe i toppen en plass (ville ikke bli overrasket hvis den også sitter i ganen).

Altså det jeg fabler og teoretikerer om er: varmt blod + kald gane => iskremhodepine, og oksygen-mettet blod (eller en annen hemakromatøs variasjon) + for lave oksygenverdier i ganen => klasehodepine !?!