Skrevet av Emne: Lang tids bruk av Imigran  (Lest 2520 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Lang tids bruk av Imigran
« på: 24.03.2010, 06:%i:1269407226 »
Er det noen som har opplevd at Imigran har utløst hodepine etter lang tids bruk av medikamentet?

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
Sv: Lang tids bruk av Imigran
« Svar #1 på: 24.03.2010, 13:%i:1269432820 »
Nei, men har opplevd det ved overforbruk av Relpax. Var innlagt på sykehus i 10 dager i høst på "avveningskur" pga av medikamentelt utløst hodepine pga overforbruk av smertestillende, i hovedsak Relpax.

Kan man unngå det - så gjør det! Disse avveningskurene er et sant helvete. Det er utrolig smertefult og jeg blir i alle fall kjempesyk. Har vært gjennom det tre ganger og det er fælt....

Nå har jeg klare restriksjoner på bruk av smertestillende medisiner, både respeptmedisner og reseptfrie medisiner. Det betyr også at jeg ikke kan bruke smertstillende for andre ting dersom det ikke er tvingende nødvendig. Knakk et ribbein i høst og kunne ikke bruke smertestillende da heller.... :(

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09.04.2010, 16:%i:1270824862 »
Jeg kan ikke bruke Imigran mer.  Årsaken er at den provoserer frem nye anfall.  Jeg antat det er mange års bruk som har vent hjernen min på stoffet, og at den gjerne vil ha mer når den får litt.
Så - jeg er totalavholds-Imigranist.

Emblis

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23.05.2010, 23:%i:1274650133 »
Ja, i 2000 hadde jeg en slik runde. Ble fly forbanna på legen som påsto at min hodepine var medikamentutløst og følte meg stemplet som missbruker...
Men det ga meg en tankevekker og jeg var ikke værre "avhengig" enn at jeg klarte "avrusinga" selv. Men helt klart - når man er desperat nok kan det fort tippe over! Så vær forsiktige og registrer hvis dere er i tvil. Det er lettere å se helheten da!

cesilia

• Gjest
« Svar #4 på: 23.08.2010, 22:%i:1282596489 »
Er jo gammel tråd nå, men...bedre sent enn aldri, heter det!
Brukte Imigran tabletter en tid - det var jo "bare" dem i starten på triptan-historien, hvis ikke jeg tar feil. Men etterhvert fikk jeg -ikke hodepine, men en rent kroppslig "hang-over". Ble så utslått av tablettene at jeg kviet meg mer for dem enn for selve migrene-anfallet (skal sies at dette ligger flere år tilbake i tid, før overgangsalder satte inn og migrenen forverret seg radikalt). Siden ble det Imigran sprøyter lenge, mindre hangover(men ikke null) og rask effekt - gode å ty til når smådjevlene hamret som verst. Men effekten ble mindre etterhvert, så det ble bytte - noe jeg er fornøyd med. Har både rask effekt og mindre bivirkninger på Zomig nesespray - iallefall foreløpi, bank i bordet!

cesilia

• Gjest
« Svar #5 på: 02.10.2010, 23:%i:1286053662 »
Nå har jeg lært litt nytt - en nevrolog har tatt doktorgrad på hodepine utløst av medikamentoverbruk, og på hans liste over verstinger av medikamenter kom kodeinholdige på førsteplass og triptaner/ergotaminer på andreplass - ikke akkurat godt nytt for oss som trenger dem...
Mener det var 10 doser eller 8 dager pr mnd som ikke bør overskrides, iallefall ikke med jevt forbruk. Men hvis det gjelder cluster, kan man jo måtte bruke så mye på en dag eller to, hvis jeg har forstått det rett, så dette kan jo bli vrient. Medikamentpause for å "avgiftes" er visstnok 4 uker helt uten noe. Leste at mange innlegges i noen dager i starten, men at det godt kan gjennomføres hjemme, men i samråd med legen. Underveis kan man få f.eks nozinan for å sove gjennom det verste hvis man må, og så blir det bedring etter ca 2 uker men full effekt av avgiftningen først etter 3 måneder. Sies det altså, jeg har heldigvis ikke vært nødt til å prøve.
Men det gir jo et svar på spørsmålet om Imigran kan utløse hodepine etter lang tids bruk, og skal jeg tolke det jeg leste, blir svaret JA. Sorry...

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #6 på: 22.10.2010, 14:%i:1287748964 »
Jeg har vært innlagt på sykehus to ganger for å "avgiftes" pga av høyt forbruk av migrenemedisiner. Første gang var jeg innlagt i 5 dager, andre gang var jeg på sykehus i 14 dager før jeg slapp ut.

cesilia

• Gjest
« Svar #7 på: 23.03.2011, 17:%i:1300899123 »
Må fortelle dere noe som har med denne tråden å gjøre:
Hadde besøk av en migrene-lidelsesfelle igår, som sverger til imigran injeksjoner. Det siste året har hun hatt mye anfall, men har alltid vært kjempenøye med å ikke overskride max månedsdose - selv om hennes grenser ikke ville passert hos "min" nevrolog. Men hun har fått dem av "sin" ditto, så jeg blander meg ikke i den diskusjonen. MEN: nå hadde hun fått beskjed om å avgiftes helt. Og det er begrunnelsen som er intressant: ikke fordi hun skal ha medikamentutløst hodepine, men for at Imigranen skal helt ut av systemet før den reintroduseres, da angivelig med opprinnelig god effekt.
Noen som har hørt den varianten før/vet noe om det?? Og vet noen om evt tilsvarende gjelder andre migrenemedisiner, slik at man iallefall bør veksle mellom ulike??
« Siste redigering: 23.03.2011, 20:%i:1300909922 av cesilia »

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #8 på: 20.05.2011, 14:%i:1305893077 »
Vet ikke jeg altså, men jeg har jo vært "avgiftet" tre ganger og har ikke merket det hverken på det ene eller andre viset. Har fortsatt med migrenemedisin etter avgiftingen og kan jo ikke si at jeg har merket noe på effekten? Har brukt Relpax da og ikke Imigran, vet ikke om det har noe å si?