Skrevet av Emne: Søvn og hodepine har en klar sammenheng  (Lest 3159 ganger)

Knut

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
Søvn og hodepine har en klar sammenheng
« på: 25.03.2010, 22:%i:1269553877 »
Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag, HUNT har gjennomført den mest omfattende helseundersøkelsen som er gjennomført i Norge. Undersøkelsen omfattet alle innbyggere i fylket som er 13 år og eldre.

I denne undersøkelsen viser at det er en klar sammenheng mellom søvnproblemer og hodepine. Gode søvnrutiner er viktig for hodepinepasienter, sier forsker Siv Steinsmo Ødegård ved NTNU.

De som sliter mye med hodepine, sliter også mye mer med søvnproblemer. Denne sammenhengen er et veldig tydelig funn. Men de kan ikke si noe om årsak og virkning. De er ikke sikre på om folk blir søvnløse fordi de har hodepine, eller om de får hodepine fordi de søvnløse. Det trengs mer forskning for å tydeliggjøre sammenhengen, forklarer Steinsmo Ødegård.

Gode søvnrutiner er veldig viktig for denne gruppen uansett. Dette bør almennpraktiserende leger være opptatt av når de skal behandle pasienter som sliter med hodepine.
Undersøkelsen viser at de som plages mest med hodepine, også har de største søvnproblemene.
« Siste redigering: 26.03.2010, 14:%i:1269609327 av Knut »

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
Sv: Søvn og hodepine har en klar sammenheng
« Svar #1 på: 26.03.2010, 14:%i:1269611040 »
Interessant lesning. Søvn er viktig og jeg personlig merker at det påvirker hodpinen min. Dessverre er jeg ikke noen god "sover". Sliter med søvn og i perioder er det helt elending. Sover da ca 4-5 timer hver natt....

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26.03.2010, 15:%i:1269612213 »
Det er jo funnet ut at clusterpasienter har underskudd på melatonin, jeg lurer på om noen har forsket på denne sammenhengen med andre hodepinetyper? Pål startet på melatonin for en stund siden, selv om vi trodde han hadde et godt sovehjerte. Han trengte 10-12 timers søvn i døgnet (!) for å føle seg uthvilt. Men det var nok dårlig søvnkvalitet, for nå trenger han bare 7-8-9 timer for å fungere fint! Selv om det ikke har noen innvirkning på anfall, så har det gitt oss flere timer i døgnet på et vis.

Så, kanskje melatonin (kroppens eget søvnhormon) er noe man kan spørre legen sin om??? I USA og en del andre steder er det regnet som kosttilskudd, og det er lov til å ta inn til eget bruk (husker ikke hvor mye, men det var en del) når man er ute på reise. Ikke lov til å ta inn via internettkjøp tror jeg. Legen kan skrive det ut på resept på registreringsfritak. Så snakk med legen først er mitt råd.

kleivakongen

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26.03.2010, 18:%i:1269623687 »
Som cluster kroniker slet eg veldigt med søvnen helt til eg fikk melatonin.
Fastlegen min skriver ut en resept til meg som holder et helt år.
Har den liggende på apoteket,så henter eg ut etter behov.  fin fin ordning   ;)

Tar Cal,Mag,Sink og vit D sammen med melatoninen om kvelden,ein time før eg kryper i loppekassen.
Etter eg startet med det har eg ikkje hatt anfall om natten,sover 7-9 timer.
Livet ble eit heilt anna,fekk overskudd t å møte de daglige anfallene..
Har og gått fra 5-8 anfall i døgnet til 2-5 anfall i døgnet.
Veit ikkje om det er "coctailen" som har innvirkning på annfalls mengden????
Noen som har erfaring på dette???

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26.03.2010, 20:%i:1269631108 »
Uansett er det supert å høre at du har fått det bedre! Men du - husk å drikke masse, masse vann. Det er flere som har gått på en smell med nyrestein etter å ha startet på såpass mye mineraler ;) Jeg hadde det i sommer, og selv om et clusteranfall er værre, så er ikke nyrestein noen dans på roser heller. Vondeste JEG har opplevd - vil heller føde sytten ganger enn å få ett anfall til for å si det sånn...

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26.03.2010, 22:%i:1269639646 »
I utgangspunktet hadde jeg en søvn"issue", som bipolar (bp).  Bp-ere er folk med urolig og ustabilt søvnmønster.  Da bp hadde roet seg, kom bps slemme fetter - clusterhodepine.  Det ble ikke akkurat jevn søvn av det, som nok de fleste vet.  Med harde anfall hver 3-4 time døgn etter døgn, uke etter ute - slet i alle fall jeg med søvnunderskudd.  Dette var tiden før Imigran kom på markedet.  Søvnmangelen forsterket kanskje, jeg vet ikke.  Det er mye som er en tåke fra de årene.  Så når det endelig kom en pause med noe lavanfallshyppighet (populært kalt "ferie", med svart humor) - var å ta igjen søvn og få mosjon en prioritet. 

Jeg tror vel jeg kan snakke for alle hodepinesykdoms-lidende:  Søvnen er en god venn.  Å få være i den til man våkner uthvilt - er en enorm gave.

Jeg tar også melatonin fast hver kveld.  Men det er fordi nå sover jeg lettere enn før.  Dette igjen kommer av at melatoninproduksjonen minker hos oss gamlinger. :)
Likeså tar jeg fast tilskudd av sink, mineraler og en del vitaminer.  Tilskudds-opplegget er satt av noen som kan dette, et meget kapabelt menneske.