Skrevet av Emne: Blodtrykkssenkende som forebyggende  (Lest 11750 ganger)

Blomman

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Blodtrykkssenkende som forebyggende
« på: 01.04.2010, 18:%i:1270137614 »
Jeg har i litt over ett år brukt Inderal Retard 80 mg og fikk bra bukt med migrenen. Fra 3-4 anfall i uka til 1-2 i måneden.
Men siste tiden har jeg fått migrene en gang i uka. Jeg vet at jeg ikke burde klage akkurat på det frekvensen siden flere her inne er langt mere plaget enn det jeg er.
Men jeg fungere særs dårlig disse dagene særlig pga kvalmen, lys -og lydskyheten. Og med fire barn i huset er det ikke lett å få ro. Mannen min fortsår nok heller ikke "alvoret" i migrenen min  (uten å klage på han altså), slik at jeg ofte må stå oppšfor skifte bleie på vesla e.l  Det gjør jo ikke akkurat at anfallet blir mindre kortvarig....
Bruker  2 paralgin forte og en cataflam v anfall siden de vanlige migrenemedisinen ikke hjelper, eller at jeg blir blir veldig  dårlig av dem.

Er det noen som bruker høyere dose av Inderal retard??
- Lurer på om jeg kanskje trenger å øke dosen. Skal nok ringe legen etter påske for å høre, men hadde vært fint å høre va dere andre bruker.

Blomman

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Blodtrykkssenkende som forebyggende
« Svar #1 på: 21.04.2010, 12:%i:1271845386 »
oppdatering  ;)
Begynte med Atacand 8 mg for snart to uker siden- og har ikke fått anfall etter det. Selv ikke når mensen kom fikk jeg anfall!!
dagen før jeg startet med atacand hadde jeg et begynnnende anfall - men valgte å ta meg en tur ut istedet for å gå å legge meg (jeg bare måtte ha frisk luft) Løp meg en liten tur - dvs løp ca 500 m og gikk 1,5 km. Hodet klarnet og jeg slapp både anfalssmedisner og sengeleie i mørkt rom ;-)
Denne løpeturen gav meg skikkelig inspirasjon - for jeg har nemlig ikke løpt på 13 år - og de siste årene har jeg ikke kunnet løpe mer enn toppen 50-100m : så de to siste ukene har jeg løpt masse - så og si hver dag og økt sakte men sikkert fra 500 m og nå klarer jeg å løpe 5 km i ett.
Motivasjonen har vært både å få bukt med migrene og å komme i skikkelig form (+ videre vekttap)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21.04.2010, 13:%i:1271848777 »
Oi, så flott! Både at Atacand hjelper, og at du er i gang med løping. Du er skikkelig flink, altså!

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21.04.2010, 21:%i:1271879575 »
Atacand er jo faktisk noe av det som Hodepinesenteret i Trondheim har eller driver på med forskning på!
Selv går jeg på 32 mg.
For de som ikke vet det er dette en blodtrykksmedesin! Jeg får 4 ganger så høy dose som pappan min som har relativt høyt blodtrykk i forhold til meg, men plages ikke av den grunn!

Stå på med løping Blomman jeg er ordentlig misunnelig!

Pål

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #4 på: 22.04.2010, 09:%i:1271923044 »
Så bra at det fungerer. Har prøvd Atacand jeg også men det hadde ingen virkning på meg...

Bra at det funker for deg altså.... :) Stå på med løpingen også, kjempemisunnelig på at du orker det.... :D

Meg

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20.05.2010, 15:%i:1274362673 »
Jeg har brukt Atacand med god virkning siden i fjor sommer. Tar 8 mg og det er mer enn nok for meg. Får ganske lavt blodtrykk av den, så blir svimmel av og til.
Hodepinen kommer sjeldnere og svakere.(fra flere ganger i uka til en gang eller mindre) Synes eneste at jeg har fått vann i kroppen av den, så skal snakke med legen om det på neste time.

tonemerethe

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Blogg om livet med migrene
« Svar #6 på: 27.05.2010, 12:%i:1274957699 »
Jeg prøvde Atacand i ca 6 måneder, men sluttet med den fordi effekten ikke var særlig merkbar. Tidligere har jeg brukt Inderal 80 mg i 10 år, fra 93 - 03 og hadde god effekt av den. Så  nå i mars begynte jeg på nytt med Inderal. Først startet jeg med 80 mg. Siden effekten ikke var som forventet har jeg de 3 siste ukene har tatt 160 mg. Jeg håper det skal begynne å virke snart... NB: Faslegen min vurderte blodtrykk og puls for å se om det var greit med doseøkning.

På bivirkningsfronten går det relativt bra. Det mest merkbare er at jeg får noe rytmeforstyrrelser i forbindelse med fysisk aktivitet.

Blomman

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 06.06.2010, 14:%i:1275827299 »
Jeg prøvde Atacand i ca 6 måneder, men sluttet med den fordi effekten ikke var særlig merkbar. Tidligere har jeg brukt Inderal 80 mg i 10 år, fra 93 - 03 og hadde god effekt av den. Så  nå i mars begynte jeg på nytt med Inderal. Først startet jeg med 80 mg. Siden effekten ikke var som forventet har jeg de 3 siste ukene har tatt 160 mg. Jeg håper det skal begynne å virke snart... NB: Faslegen min vurderte blodtrykk og puls for å se om det var greit med doseøkning.

På bivirkningsfronten går det relativt bra. Det mest merkbare er at jeg får noe rytmeforstyrrelser i forbindelse med fysisk aktivitet.

aha - vann i kroppen  ja kanskje det er den som gir meg endel  vann i kroppen også....

vekta mi har gått opp - men det får jammen være  så lenge jeg slipper unna migrene....

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25.01.2011, 15:%i:1295965626 »
Dette var oppmuntrende lesning!  :) Har akkurat blitt satt på Atacand av min nevrolog for å teste ut om det kan gjøre at jeg får bukt med anfallene, særlig de som kommer samtidig som mensen. Jeg ser at det er litt ulikt om man har respondert på medisinene eller ei, men jeg er glad for at det har fungert på noen, da øyner jeg et lite håp i det minste. Jeg startet med Atacand 8 mg, det vil egentlig si, ikke fullt det, for nevrologen har satt meg på en halv tablett i første omgang, og deretter opptrapping til en tablett daglig etter 14 dager dersom jeg ikke får plagsomme bivirkninger av det. Jeg er bare på dag tre egentlig, så da lurer jeg bare på (selvom jeg ser at det er lenge siden denne tråden har blitt oppdatert); hvor lang tid sånn ca kan jeg vente meg at det tar før man kan kjenne forbedring?? (Selsvagt er det forskjell på reaksjonslengden for hver enkelt og sånt, men sånn ca)??

cesilia

• Gjest
« Svar #9 på: 26.01.2011, 20:%i:1296071616 »
Hei, Invild! Så bra at du får prøve Atacand, det er mange som har fått hjelp av det. Er litt usikker på tida, men jeg tror de fleste må opp på 16mg etterhvert, og hvis det er det som skal til før du har full effekt, og du må ha 14 dager "pr step", vil det vel si en måneds tid. Det jeg vet, er at det sies at man må bruke 1/2 år før man avskriver det fordi det ikke har ønsket effekt, og det sier jo noe om hvor lenge man KAN måtte vente - men du har jo en historie over en tid, så etpartre måneder til klarer du!
Jeg ble sykmeldt en periode mens jeg trappet opp Atacand'en, fordi min lege sa det kunne være litt tøfft i starten. Så husk å ta det så mye piano som du kan med barn i huset...
Lykke til!
« Siste redigering: 27.01.2011, 11:%i:1296122950 av cesilia »

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 27.01.2011, 09:%i:1296117103 »
Hei, Invild! Så bra at du får prøve Atacand, det er mange som har fått hjelp av det. Er litt usikker på tida, men jeg tror de fleste må opp på 16mg etterhvert, og hvis det er det som skal til før du har full effekt, og du må ha 14 dager "pr step", vil det vel si en måneds tid. Det jeg vet, er at det sies at man må brule 1/2 år før man avskriver det fordi det ikke har ønsket effekt, og det sier jo noe om hvor lenge man KAN måtte vente - men du har jo en historie over en tid, så etpartre måneder til klarer du!
Jeg ble sykmeldt en periode mens jeg trappet opp Atacand'en, fordi min lege sa det kunne være litt tøfft i starten. Så husk å ta det så mye piano som du kan med barn i huset...
Lykke til!

Ok, takk for svar!! :) Jeg får ta dette gradvis, og det er sant som du sier; jeg har en migrenehistorie fra langt tilbake, så et par-tre måneder er ingenting i sammenhengen. Og KAN dette hjelpe er jeg jo evig takknemmelig! For nevrologen har helt rett når hun sier; jeg kan ikke hjelpe deg å bli kvitt migrenen, det er en sykdom du har. Men jeg kan hjelpe deg å redusere migrenen. Og bare det å halvere anfallene jeg har per måned ville gitt meg langt mer livskvalitet faktisk.

Men det er klart; hvor lett er det å ta det med ro med småttiser i huset, fulltidsjobb og en mann som jobber turnus.... he he he... Og derfor er jeg glad for tips om å ta med litt piano, jeg skal forsøke å huske på det der. Jeg vil jo gjerne ha maks ut av effekten Atacanden kanskje kan gi meg:)

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07.02.2011, 13:%i:1297080194 »
For to dager siden økte jeg dosen til det dobbelte... Og nå er jeg så kvalm!!!  :( Kan noen fortelle meg at det går over vær så snill???

cesilia

• Gjest
« Svar #12 på: 07.02.2011, 19:%i:1297101961 »
Kjære deg, UFF! Er vi ikke nok kvalme av migrenen!
Kvalme er oppgitt som en av bivirkningene ved bruk av Atacand, dessverre. Selv opplevde jeg det ikke, så jeg kan ikke si noe om/når det går over. men bivirkninger er jo stort sett doseavhengig. var du ikke kvalm på 8 mg?
Gir det seg ikke på noen få dager, synes jeg du skal ta en telefon til nevrologen din!

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08.02.2011, 09:%i:1297153210 »
Etter å ha fulgt min mann gjennom utallige medisiner ser jeg i alle fall at det er lurt å gi bivirkninger litt tid, mange går over av seg selv... Og med tanke på akkurat atacand: I felleskatalogen står det om bivirkninger "oftest milde og forbigående". Så det går antakelig over. Har du kvalmestillende? Det kan kanskje hjelpe deg gjennom de første dagene?

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08.02.2011, 09:%i:1297153321 »
Nei, på 8 mg var jeg ikke kvalm... Nevrologen sa at jeg måtte avvente ca 14 dager for å se om det ga seg. Jeg ringte i går etter å ha måttet lide meg gjennom dagen med massiv kvalme. Hun ba meg om å forsøke totalt 14 dager, og ga det seg ikke da skulle jeg gå ned til halvparten igjen. Så da gjør jeg jo det:) Kanskje, kanskje, kanskje er det bedre om bare noen dager.....? Jeg har ingen andre bivirkninger enn det da, bank i bordet, og kroppen venner seg vel fort til ny dose med atacand *ønsker veldig hardt*