Skrevet av Emne: Blodtrykkssenkende som forebyggende  (Lest 12099 ganger)

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: Blodtrykkssenkende som forebyggende
« Svar #15 på: 08.02.2011, 09:%i:1297153554 »
Etter å ha fulgt min mann gjennom utallige medisiner ser jeg i alle fall at det er lurt å gi bivirkninger litt tid, mange går over av seg selv... Og med tanke på akkurat atacand: I felleskatalogen står det om bivirkninger "oftest milde og forbigående". Så det går antakelig over. Har du kvalmestillende? Det kan kanskje hjelpe deg gjennom de første dagene?

Snille nevrologdamen skrev ut Afipram (?) til meg, og sa jeg kunne ta det for å komme meg over de første dagene:) Takk, Hanne; det var oppmuntrende!! :) Jeg krysser fingre for "mildt og forbigående" :) Jeg er uansett glad for å få testet ut noe som kanskje kan fungere og som ikke gir verre bivirkninger enn som så. Pappa er satt på betablokker og har blitt så godt som migrenefri, men de har heftige bivirkninger i form av slapphet etc. og nevrologen mente det var en dårlig kombinasjon ettersom jeg trener en del. Atacand skal visstnok ikke være i nærheten av "ødeleggende" for treningsformen:)

cesilia

• Gjest
« Svar #16 på: 08.02.2011, 23:%i:1297205334 »
Kvalmestillende er en god ide, som Hanne skriver.
Og så håper jeg du ble sykmeldt de 14 dagene du nå skal prøve? Hvis ikke, synes jeg du skal ta en ny telefon!! Måte på å strekke fellen lengre enn skinnet rekker, synes nå jeg.

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 09.02.2011, 13:%i:1297255095 »
Kvalmestillende er en god ide, som Hanne skriver.
Og så håper jeg du ble sykmeldt de 14 dagene du nå skal prøve? Hvis ikke, synes jeg du skal ta en ny telefon!! Måte på å strekke fellen lengre enn skinnet rekker, synes nå jeg.

Jeg ble nok ikke det dessverre.... Jeg ba vel ikke direkte om det heller, men jeg kjenner at kroppen skriker etter en pause fra hverdagskaos, som det jo fort blir.... Forsøker å ha korte dager på jobben, men arbeidsmengden harmonerer ikke helt med antall timer jeg er der dessverre... Så hoper det seg opp da. Kanskje jeg skulle gå en ny runde på hvorvidt jeg skulle latt kroppen få ro mens Atacanden begynner å virke?  :-\

cesilia

• Gjest
« Svar #18 på: 09.02.2011, 22:%i:1297287637 »
Ja, er det noe jeg etterhvert begynner å lære, så er det at man faktisk skal lytte til egne/kroppens behov også. Tror signalene er det for å si oss noe om at vi ikke behandler oss selv slik vi skal. Så mitt råd er at du får sykmelding OG sender barna i barnehagen. Så hviler du eller rusler en tur eller kryper opp i godstolen med en god bok og litt behagelig musikk - og får hentet deg inn igjen slik at "kropp og sjel" kommer i vater igjen! Det er bra for migrenen også, stress og slitenhet er en fantastisk sikker måte å finne tak i migreneanfallene, du!
Lykke til!

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #19 på: 15.02.2011, 10:%i:1297762167 »
Hvordan går det med kvalmen nå?

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 på: 15.02.2011, 12:%i:1297770120 »
Hvordan går det med kvalmen nå?

Takk for at du spør, Hanne :) Joda, det går opp og ned med kvalmen... Noen dager, særlig ettermiddagene er fryktelig. (hvilket minner meg på hvorfor jeg sverget å aldri være gravid igjen, det er den samme "utmattende" følelsen som når man er gravid, skrekk og gru!) Andre dager går det helt greit. Nå er det egentlig verre at jeg føler meg så "lightheaded" på en eller annen snodig måte... jeg er ikke svimmel, men jeg har en sånn trykkende følelse i hodet som gjør at jeg innimellom føler det som om jeg står utenfor meg selv og ser ned.... Vanskelig å forklare. Jeg opplever i tillegg at jeg skriver helt snodige ting på de dårligste dagene.... Jeg skriver mye artikler og sånt i jobben min, og i går leste jeg gjennom noe jeg hadde skrevet på fredag (som var en dårlig dag), og det var komplett uforståelig mye av det, pluss masse skrivefeil, noe jeg egentlig har lite av til vanlig.... Jeg er inne i uke nummer to med full dose, så jeg gir det to uker til, så ringer jeg nevrologen og spør hva jeg skal gjøre. Hun sa nemlig at om bivirkningene ble for kraftige, så kunne jeg gå ned til halv dose igjen.

Jeg har liksom ikke lyst til å gi opp heller, dersom dette faktisk kan være en hjelp ut av migrene-dritten....  :-\ Ok, to uker til da. Kvalmens ENESTE positive ting, hvis man kan si det, er at vekten jo bærer litt preg av det, ettersom jeg ikke er så sulten på ettermiddag- og kveldstid for tiden..... ;)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #21 på: 15.02.2011, 15:%i:1297780950 »
Usj og fysj! Siden du nevner at det er samme kvalme-følelse som svangerskapskvalme er det mulig den responderer på samme behandling også. Afipran tømmer maten hurtigere fra magesekken til tarmen, noe som er nyttig når kvalmen er indusert av noe i magen. Svangerskapskvalme og reisesyke trigges av reseptorer i øret, og derfor bruker man medikamenter som postafen, phenergan og slikt. Det blir man trøtt og sliten av, ikke akkurat det du trenger mer av? Men ingefær har effekt på slik kvalme, og også akupunktur eller akupressur - det finnes til og med reisesykebånd som stimulerer akupressurpunktene. Jeg har både slike armbånd og ingefærtabletter om du vil prøve det uten å måtte bruke penger på noe som kanskje ikke virker.

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #22 på: 15.02.2011, 16:%i:1297783184 »
Usj og fysj! Siden du nevner at det er samme kvalme-følelse som svangerskapskvalme er det mulig den responderer på samme behandling også. Afipran tømmer maten hurtigere fra magesekken til tarmen, noe som er nyttig når kvalmen er indusert av noe i magen. Svangerskapskvalme og reisesyke trigges av reseptorer i øret, og derfor bruker man medikamenter som postafen, phenergan og slikt. Det blir man trøtt og sliten av, ikke akkurat det du trenger mer av? Men ingefær har effekt på slik kvalme, og også akupunktur eller akupressur - det finnes til og med reisesykebånd som stimulerer akupressurpunktene. Jeg har både slike armbånd og ingefærtabletter om du vil prøve det uten å måtte bruke penger på noe som kanskje ikke virker.

Tusen takk for tilbudet, Hanne:) Jeg har et sånt armbånd liggende fra jeg var gravid med minstemann for tre år siden, det er riktignok godt brukt (blir gjerne det hvis man spyr og er kvalm i 9 måneder i strekk gitt.....) så jeg får kanskje ta det i bruk igjen. Ingefærtabletter har jeg forsøkt i begrenset grad, men når du sier det nå så husker jeg jo at den enkelte dager var veldig effektivt, så kanskje jeg skulle gå til anskaffelse av det igjen. Siste gangen jeg var gravid fant jeg noe som heter Gingerchew; konsentrert ingefær i "karamellform"; de selges på innvandrersjapper.... Jeg burde kanskje ordne meg det også? Alt som skal til for å "stå løpet ut" md kjipe bivirkninger! Jeg vil så gjerne at dette skal virke.....  :)

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #23 på: 15.02.2011, 20:%i:1297799599 »
Hehe, mine er også godt brukt. Har hørt mye bra om sånne karamell-greier, ja. Verdt et forsøk i alle fall

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 17.02.2011, 11:%i:1297936823 »
Bare innom for å øse av meg litt frustrasjon....  :( Jeg er så møkkalei av å ha annenhver dag med å føle meg dårlig og ikke i form!!!!!!! Faen. Unnskyld språkbruken, men det er det eneste som er dekkende nok akkurat nå....  :'( Jeg våkner med hodepine nesten hver dag; ikke migrene, men sånn kjip dunkende hodepine som forsvinner litt etter litt, men det er altså nok til at jeg føler at hver morgen er et slit med tanke på alt som skal gjøres når man har en på 5 og en på 2, og som skal i barnehagen og ha matpakker og to lag ull og dresser og luer og og og... Ja, dere kjenner til det... I tillegg til Atacanden ba nevrologen meg om å fortsette å ta Cataflam, som min forrige nevrolog satte meg på, og nå er jeg jammen meg litt engstlig for at det er Cataflamen som skaper disse morgen-hodepinene altså.... ? Men nevrologen min sa at jeg ikke kunne stoppe å ta det nå, siden vi da ikke vet om det er Atacanden som virker pga Cataflamen eller om det er Cataflamen som virker uavhengig av Atacanden.... Og derfor må jeg fortsette med Cataflam til "prøvepreioden" med Atacanden er over i mai....  ::) det er ganske lenge til det, sett i en hodepinesammenheng..... Jeg har fått mye sånn sviing i magen også nå, det har jeg aldri hatt før. Hva gjør jeg nå da??

I morgen er en ny og bedre dag..... Takk for at jeg fikk øse av meg litt frustrasjon her....

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #25 på: 17.02.2011, 21:%i:1297974605 »
Æsj! Ta en ny prat med legen, dette høres ikke bra ut. Og Cataflam er tøft for magen, sviing liker vi ikke. Kan ikke vente til mai med dette :)

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #26 på: 21.02.2011, 14:%i:1298296053 »
Mye tyder på at det var Cataflamen som var den store synderen her....  ??? jeg fikk ikke tak i nevrologen min, men tok en sjefsavgjørelse på torsdag kveld i samråd med en venninne som er lege; jeg slutter på Cataflam. Jeg kan ikke risikere magesår pga en medisin jeg sannelig ikke vet om utgjorde noen stor forskjell hva migrene angår.... Og jaggu!! Nå fire dager etterpå føler jeg meg som et nytt menneske!! Jeg har ingen bivirkninger av Atacand overhodet, jeg har ikke vondt i hodet når jeg står opp, jeg er ikke svimmel eller kvalm... Fantastisk!!!! Kanskje Atacanden nå kan få virke til sitt fulle, og jeg har uansett fremdeles 3 måneder å teste det ut på før jeg skal på ny kontroll hos nevrologen.... Så da finner jeg vel ut om den virker eller ei.... Det nærmer seg mensen med stormskritt; det er den verste perioden for meg...  :'( Da har jeg så heftige anfall at jeg nesten ikke fungerer. Om bare halvparten forsvinner skal jeg prise meg lykkelig! :)

Uansett; jeg er Cataflam-fri og et lykkeligere menneske!! :D

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #27 på: 22.02.2011, 13:%i:1298376814 »
Så godt å høre! Og så får vi håpe at det ikke blir så ille nå med Atacand... Du har jo mye å gå på ift. dosering også der tror jeg? Pål (med cluster og normalt blodtrykk) får 32 mg. Blodtrykket justerer seg etter hver opptrapping, så han sliter ikke med det.

cesilia

• Gjest
« Svar #28 på: 22.02.2011, 23:%i:1298412265 »
Hei, Ingvild! Liker sånne sjefsavgjørelser!! Kjempebra å se at du nå har en viss optimisme i tilværelsen igjen, bare det gjør godt i seg selv, tror jeg. Og så får vi satse på at Atacand'en også hjelper på mens-migrenen din, det kan godt hende, vet du! Kejmpemasse lykke til videre, du får fortelle oss hvordan det går. Lykke til-klem fra meg :-)

IngvildS

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
« Svar #29 på: 08.03.2011, 11:%i:1299579987 »
 ::) Ja, ja, ja.... Så har jeg vært gjennom den første mensen etter at jeg startet med Atacand... Og det har rett og slett hatt effekt lik NULL....  :( Seriøst??? Hun sa at det kunne ta tid før virkningen virkelig satte inn, men jeg blir jo deppa av det....  :'( Kanskje dosen er for lav eller noe? Hører jo at de aller fleste inntar mer enn de 16 mg jeg tar per dag. jeg får ta det opp med henne når jeg skal dit i mai....  :-\ Og så krysser jeg fingre for at den neste perioden blir bedre.... jeg er LEI av å måtte ta sterke medisiner mot sterke, kjipe anfall så mange ganger på rad altså.... ARG!!!!!

Sånn... Nå er jeg i balanse med meg selv igjen....  ;) Og ser med optimisme frem til neste runde, kanskje de DA virker!?! (Det er lov å forsøke å lure seg selv.... )