Skrevet av Emne: NAV  (Lest 2707 ganger)

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
NAV
« på: 13.04.2010, 18:%i:1271177065 »
Vært i møte hos NAV i dag. Vel, vel, det kan man si var en tragedie. Arbeidsgiver var med på møte og han ble rett og slett forbannet. NAV har ikke noe å tilby hverken meg eller arbeidsgiver og konklusjonen på møte var at det kanskje var best at jeg ble arbeidsledig og mottok dagpenger....

Evt må arbeidsevnen min vurderes ved at jeg utprøves i ulike andre bedrifter/yrker (NAV kunne ikke svare på eventuelt hvilke yrker/bedrifter). Jeg for min del kan ikke se at yrke har noe med min hodepinesykdom å gjøre. Hvorfor skal jeg tvinges bort fra en arbeidsplass jeg trives utrolig godt på?

Uff, nei, det var en fæl opplevelse..... :( :(

Trygve

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
Sv: NAV
« Svar #1 på: 13.04.2010, 20:%i:1271182645 »
Slik er det - det er dårlig tilpasning mellom Navs regler og arbeidslivet.  Det er de uten arbeide som skal ha dagpenger.  Å motta dagpenger er heller ingen løsning, fordi det betinger at man er arbeidsfør.
Det en hodepinelidende og dennes arbeidsgiver trenger er støtte stil å bufre mot de uforutsette avbruddene og den tilpasning en hodepinelidende trenger.
Jeg kan rett og slett ikke skjønne argumentasjonen fra Nav mot å bli helt arbeidsledig i stedet for å jobbe det man klarer.  Samfunnsmessig er det siste helt klart det beste.
Nei, Nav fungerer dårlig opp mot arbeidslivet.

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #2 på: 14.04.2010, 06:%i:1271219135 »
Jeg blir rett og slett litt svett altså. Møte i går fungerte hvertfall kjempedårlig og endte med at både jeg og arbeidsgiver gikk ut derfra med en utrolig dårlig følelse.

Måte gråte en skvett da jeg kom hjem i går....

Jeg vet snart ikke mine arme råd. Kutte kontakten helt med NAV og bare klare seg med 50% lønn?  (Vanskelig, ser ikke at jeg klarer det men....)

Forøvrig ble TULT diskutert og det var HELT uaktuelt....

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14.04.2010, 21:%i:1271274915 »
Hei igjen Wenche
Likker ikke det jeg leser men er ikke forundret! Skal ikke NAV være en service "bedrift"?

Stå på ikke la dem knekke deg!
Desverre må man være frisk for og være syk
Som sagt det ekke lett og slite med NAV man må desverre kunne regelverket bedre en dem for og komme noen vei!

STÅ PÅ!
Føler med deg!
Er det noe mer jeg kan si/gjøre så rop

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14.04.2010, 22:%i:1271275327 »
Snakk med det NAV-kontoret som er ressurskontor i ditt fylke, ofte kan det komme mer positivt ut av det... Og om f. eks. uføretrygd kan være aktuelt, så står det faktisk at TULT skal være forsøkt før uføretrygd gis ;)

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #5 på: 15.04.2010, 10:%i:1271320183 »
Akkurat nå føler jeg ikke for å snakke med NAV i det hele tatt. Føler at jeg vet alt for lite om hvilke rettigheter jeg har. NAV er tydeligvis ikke interessert i å hjelpe meg med å finne ut av det heller.

Involverte i møtet var representat fra Arbeidslivssenteret (NAV), saksbehandleren min hos NAV, arbeidsgiveren min og meg. Hun fra arbeidslivssenteret startet møtet med å si at hun ikke kjente saken min så godt.... :o Når jeg tenkte på det i etterkant var jo egentlig det helt på trynet og jeg burde ha kommentert det i møtet.

Jeg kunne dessuten godt søke om arbeidsavklaringspenger (sykepengene mine går snart ut, jobber 50% og har vært 50% sykemeldt). Men det var jo ikke sikkert jeg fikk det. Medisinsk sett var ting avklart, men faglig sett var det ikke avklart om jeg jobbet på rette stedet. Det må en faglig vurdering til om det kan være andre arbeidsplasser/yrker som passer bedre til meg og som vil gjøre at jeg er mindre syk. Jeg har problemer med å se at jeg har mindre migrene dersom jeg jobber ett annet sted. Alt dette avhenger igjen av at jeg skal på Arbeidsrettet rehabilitering, dette vet jeg ikke helt sikkert når det blir ennå.

Det hjelper altså ikke et det foreligger legeerklæringer fra fastlege og nervrolog og at jeg har vært innlagt på sykehus to ganger, at jeg har vært til nevrolog mange ganger, tatt MR-røntgen, vært utredet hos fysioterapeut på sykehus, vært hos tverrfalig team på sykehus (psykriatisk sykepleier med søvn som spesialitet, nevrolig og fysioterapeut). Dette er altså ikke grunnlag nok for NAV for å vurdere min sykdom og arbeidsevne.

Jeg skjønner ikke at jeg eventuelt må slutte i en jobb jeg trives utrolig godt. Jeg trives veldig godt på arbeidsplassen, jeg trives med arbeidsgiveren, jeg trives med arbeidsoppgavene og jeg har helt supre arbeidskolleger. NAV skal altså tvinge meg til å prøve andre arbeidsplasser og eventuelt slutte i en jobb som er helt perfekt for meg og min livssituasjon.

De ønsker ikke å tilrette legge forholdene for meg eller min arbeidsgiver slik at jeg kan beholde den jobben jeg har nå.

Er det rart man blir litt smådeprimert, frustrert, sint, oppgitt og til tider har lyst til å gi opp hele greia....??

Dette vil være ekstra vanskelig for meg ettersom jeg i tillegg til å slite med migrene også har slitt og sliter med depresjon og sosial angst. Dette blir litt blottstilling av meg selv, men jeg bare føler for å få ut litt frustrasjon over hvor vanskelig dette er for meg.

Dere får heller bære over med meg og skumlese det dere ikke vil lese.... :)

Pål

• Administrator
  • Juniormedlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15.04.2010, 12:%i:1271327641 »
Det som jeg fikk opplyst at i steden for og være sykemeldt 50% så kan det være lurt og være sykmeldt f.eks 2 dager den ene uka og 3 den andre. Da bruker du på en mnd. bare 10 syke dager ikke en hel måned!

Stå på!

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16.04.2010, 14:%i:1271421795 »
Jeg tror du bare må fortelle dem at å skifte jobb ikke vil endre situasjonen, og få lege til å bekrefte dette. Vi har med stort hell brukt fraser som "forsøk på å leve et så normalt liv som mulig" - det virker som det går inn hos folk.

Ellers kan det hjelpe å klage saksbehandler inn til NAV, og forsøke å få en annen saksbehandler. Klag til fylkeslegen, ring departementet, lag litt ringer i vannet. Det hjelper ikke alltid å gjøre bare som de sier... Og legen - legen skal kjempe din sak. Føler du ikke at legen sier nok fra til NAV kan det kanskje være en idé å bytte fastlege? For det hjelper ikke at legen bare er snill og grei og medisinsk sett dyktig, det må være noe mer der også.

Wenche

• Juniormedlem
  • **
    • Vis profil
    • Wenches Papirkaos
« Svar #8 på: 16.04.2010, 16:%i:1271428243 »
Fikk brev i dag om at jeg er kalt inn til et nytt møte med NAV. Vet ikke hva de vil nå da.... :(

Skal til legen i slutten av måneden og jeg har i høyeste grad tenkt å ta opp behandlingen NAV har gitt meg og mistroen de har til min sykdom og mine problemer.