Skrevet av Emne: nakken og pc'en  (Lest 2379 ganger)

cesilia

• Gjest
nakken og pc'en
« på: 20.08.2010, 22:%i:1282335648 »
Idag har jeg vært på jobb - og fått en aha-opplevelse! Sånn litt etter lunsj kom hodepinen gradvis økende - hadde kontordag, og satt mye ved pc'en. Og "plutselig" kjente jeg hva jeg gjorde: jeg satt og bøyde hodet litt bakover hele tiden, noe som resulterte i feil stilling på selve nakken, og - kanskje enda verre - kjevespenning. Og vips - hodepine....
Verneombudet vårt fikk justert skjermen min litt ned (jeg trodde den var helt nede, jeg...), men sendte også mail til fysioterapeuten som ser på tilpasning av arbeidsplassene (noen ganger en fordel å jobbe i en stor bedrift). Skal bli spennede å høre hva hun sier. Antar det må bli enten tilpasset pult med senket/skrå skjerm, eller databriller - har progressive briller (den alderen, den alderen..), kan jo hende jeg bikker på nakken for å utnytte lesefeltet best mulig.
Iallefall, en ufyselig ettermiddag/kveld ble det, lite selskap i meg! Har puttet i meg litt muskelavslappende og tullet et stort ullsjal rundt nakken, det hjelper faktisk endel - nå tror jeg at jeg skal trosse regnet og ta en spasertur.
Har noen gode råd for denslags intens hodepine, mottas det med takk - er ikke første gangen og blir neppe siste...

Hanne

• Administrator
  • Medlem
    • Vis profil
Sv: nakken og pc'en
« Svar #1 på: 23.08.2010, 11:%i:1282556327 »
Vi fikk hjelp av fysioterapeut på jobben for tilpassing av arbeidsplass, og det er helt genialt! I tillegg til innstilling av skjerm, bord og stol, så har jeg armstøtter og sånn list foran tastaturet som er en mus. Litt uvant, men du verden så avlastende! Blir fort vant til det for å si det sånn. MouseTrapper heter en av variantene, men det finnes flere. Nå er min arbeidsplass KUN databasert, da, så avlastning er viktig.

cesilia

• Gjest
Sv: nakken og pc'en
« Svar #2 på: 23.08.2010, 19:%i:1282583025 »
Ja, det er flott å få hjelp! Som sagt, bra med en såpass stor arbeidsplass at det liksom er kultur for sånt.
"Vår" fysioterapeut var oppom allerede idag, og hun sier første punkt for meg er å få databrille. Så nå må jeg til sjefen og håpe at hun er velvillig - jeg har en blanding av kontorarbeide og laboratoriearbeide, så det er ikke hver dag jeg sitter hele dagen ved PC, men selv på lab'en bruker vi den jo mye.
Mus foran tastaturet på sånn list er det noen som har allerede, kunne låne en sånn PC endag og prøve. Takk for tipset!
Og så ble det en god dag idag - klarte å ta ting fra en kant, "i tur og orden", som politimester Bastian sier :-) Og jeg kom greit gjennom hele dagen uten hodepine, hurra!!